De Klop

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Antonie II
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2006, 11:23

De Klop

Bericht door Antonie II » 03 apr 2006, 23:16

Beste Bronsliefhebbers,

Na veel onderzoek en lang wikken en wegen, zijn wij vrijdag 31 maart j.l. aangevangen met de ‘ont-klopping’ van de Brons 3TL (TC) die het hart vormt van de motorsleepboot Antonie II.

Om te weten te komen wat de oorzaak geweest is van deze ‘extra’ klop, hebben wij navraag gedaan bij de vorige eigenaren.

De ‘klop’ in cilinder twee is voor het eerst in 1987 gehoord nadat de toenmalige kapitein de verstuivers had verwisseld. Aangezien hij een goedlopend sleepbedrijf had en dacht de motor niet meer te kunnen vertrouwen is het schip verkocht aan een liefhebber. Bij deze eigenaar, zo is ons verteld, is de zuiger in cilinder twee ‘vastgelopen’ en bij het aan dek hijsen van de cilinder de zuiger er ‘vanzelf’ uitgevallen. Na inspectie is de cilinder met zuiger weer teruggeplaatst en draaide het torretje als voorheen (lees: met klop) en werd de boot te koop gezet.

Sinds 2001 is Antonie II in ons bezit, heeft sindsdien ruim 500 uren gevaren, nooit verzaakt! – maar het lijkt alsof ‘de klop’ steeds luider en dringender wordt.
Een kenner heeft onlangs de draaiende motor ‘gevoeld’ en ‘beluisterd’ en wist bijna zeker dat ‘de klop’ de zuiger was die de ‘kop’ aantikte en dat dat te verhelpen zou zijn door het weghalen van een of meerdere vulplaatjes tussen drijfstanglager en drijfstang. Helaas was dit te mooi om waar te zijn.
Na een dag sleutelen, plaatje er in, plaatje er uit, en luisteren, moesten we tot de conclusie komen dat ook dit de oorzaak niet is. Het meest waarschijnlijk lijkt ons dat ‘versleten brikken’ de oorzaak is van ‘DE KLOP’.

Er rest ons niets anders dan de cilinder en zuiger te demonteren om de ‘waarheid’ te achterhalen.
Gezien het een 2-takt betreft (vervuiling) en omdat de voetpakkingen van alle cilinders staan te ‘blazen’, is ons plan alle 3 de cilinders en zuigers aan te pakken om goed te beginnen, en hopelijk goed te eindigen….

waar zullen we beginnen....

Afbeelding

eerst maar de uitlaat pijpen eruit, gasolie erin en een paar uurtjes schoonbranden. Dit gaat bijzonder goed!

Afbeelding

de dagtank en de koelwatertank aan het plafond moeten er uit om voldoende hijs-hoogte te creeren.
hijs-ogen zitten eral!

Afbeelding

na een middag flink sleutelen met twee man ziet het er nu zo uit.

Afbeelding

alle cilinderkop bouten zijn los, dit ging niet echt soepel

Afbeelding

WORDT VERVOLGD !


groeten, Jos Lemmens


:roll: http://www.motorspits-minos.nl

Gast

Bericht door Gast » 05 apr 2006, 22:52

"klopt" de motor bij warme motor erger??

Antonie II
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2006, 11:23

Bericht door Antonie II » 06 apr 2006, 14:48

hallo 'gast', :lol:

de klop wordt niet erger als de motor warm is, eerder minder.

bij een hoger toerental lijkt het minder....

groet Jos


:roll: http://www.motorspits-minos.nl

Antonie II
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2006, 11:23

Bericht door Antonie II » 07 apr 2006, 23:26

na de wekelijkse verplichtingen was het dan eindelijk weer zover, verder met de 'ontklopping'.


het verwijderen van de dagtank.

Afbeelding

daarna het inspannen van de knalpot, deze moet naar achter omdat anders de cilinders niet omhoog kunnen.

Afbeelding

en zo kan die wel blijven hangen denken wij....

Afbeelding

we zijn nog niet op noemenswaardige problemen gestuit maar het wordt nu wel wat ingewikkelder (lees: zwaarder!), we weten nog niet precies
hoe we de koppen en cilinders uit de machinekamer aan wal gaan zetten maar.......komt goed!

WORDT VERVOLGD !

groet Jos


:roll: http://www.motorspits-minos.nl

Antonie II
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2006, 11:23

Bericht door Antonie II » 08 apr 2006, 21:13

zaterdag 8 april 2006,

Vandaag begonnen met het opschonen/ontvetten van de 'vetput', onderdelen sorteren en opbergen.

Daarna de kop van cilinder twee getrokken.

Dit ging eigenlijk veel eenvoudiger dan we vooraf gedacht hadden, de takels doen het zware werk. :wink:


Afbeelding


even het kozijnwerk verwijderen, balkje erop en daar staat de eerste 'kop' buiten.

Afbeelding


het enige wat we nu kunnen vaststellen is dat alle pasvlakken van cilinder twee er nog goed uitzien!

Afbeelding

Volgende week is het plan als volgt; eerst de andere twee cilinderkoppen eruit takelen, dan een stuk gereedschap maken om de cilinders te kunnen hijsen. Vervolgens op z'n minst een cilinder aan dek te zetten... :lol:


groet Jos


:roll: http://www.motorspits-minos.nl

jakob
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:22

Bericht door jakob » 15 apr 2006, 19:33

:D echt mooie foto's jos :D

groetjes
jakob

ps
ik ben benieuw naar de volgende foto's

Antonie II
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2006, 11:23

Bericht door Antonie II » 15 apr 2006, 21:13

vrijdag 14 april,

Vandaag begonnen met het eruit takelen van de cylinderkoppen, geen probleem. De ankers van de cylinders los trekken was een stuk meer werk!

Omdat de zuiger niet door de cylinderwand omhoog kan worden getrokken hebben we bij cylinder nummer drie de zuiger in top getornd, daarna de cylinder een stukje omhoog getakeld, twee houten balkjes onder de zuiger gelegd en weer omlaag getornd tot hij op de balkjes stond, daarna de cylinder opgetakeld en op het bordes voor de uitgang gemanouvreerd.

De drijfstang afgekoppeld van de krukas en kompleet met zuiger aan dek gezet.
Het zelfde ritueel herhaald bij cylinder twee, echter ivm 'ruimte' problemen de cylinder twéé op de plaats van cylinder drie gezet, zuiger twee eruit, en cilinder één weer op de plaats van twee gezet.

zaterdag 15 april,

In de ochtend zijn we door de M.slv Tarra even verder op naar de scheepswerf EBR bv gesleept, alwaar Sjoerd de kraanmachinist ons geweldig geholpen heeft door alles nauwgezet aan wal te hijsen. En dat op zijn vrije zaterdag voor Pasen!
Nadat alles hoog en droog op de kade gezet was heeft de Tarra ons weer terug op onze ligplaats gebracht.

We zijn aardig opgeschoten vinden wij zelf, volgende week gaan we verder met het afkoppelen van de drijfstangen van de zuigers, deksels van de koelwater ruimtes onder uit de cylinders 'schroeven' en wie weet de oorzaak zien/vinden van 'de klop'. :wink:



De cilinder drie is eraf, de zuiger en drijstang liggen aan dek.

Afbeelding


Daar gaat de eerste cilinder.

Afbeelding


Allen op een 'eigen' pallet.

Afbeelding


De laatste zuiger gaat hier door een luik naar buiten.

Afbeelding


Zuigers, cilinders en de koppen klaar voor transport.

Afbeelding

Erg leeg...en de boot is ten minste 15 cm omhoog gekomen. :lol:

Afbeelding

De Tarra

Afbeelding


p.s. Jack en Elise van de Tarra bedankt!, EBR, Sjoerd bedankt! :D


WORDT VERVOLGD!


groet Jos


:roll: http://www.motorspits-minos.nl

Johan H.
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 feb 2006, 21:39

Bericht door Johan H. » 21 apr 2006, 14:38

Hallo Jos,

Ik dacht eerst dat (gezien het onderwerp "de klop") dat het over scheepswerf De Klop ging in Utrecht.
Dus niet. Mooie foto's, erg leuk om te zien. Een beste bult werk ook trouwens. Jammer dat deze klus in het voorjaar moet, als je pech hebt dan mis je een deel van het vaarseizoen. Heb je bij het uit elkaar halen nog niets gevoeld? Speling op het bigend misschien of een versleten bus of lager? Ik hoop dat je tijd hebt en ons een beetje op de hoogte houd, ik vind het zeer interessant om te weten waar de fout zit. Je verteld in het voorgaande verhaal dat deze klop ontstaan is na het verwisselen van verstuiver. Ik hoop dat je voor het uit elkaar halen nog een wisseltruck hebt gedaan. Napissende verstuivers geven namelijk ook vervelende effecten en ook een verkeerde openingsdruk geeft een hoop rottigheid, niet te denken aan een versleten brandstofpomp of een terugslagklepje wat blijft hangen. Waar ik benieuwd naar ben is of er voor de operatie een indicateur diagram is gemaakt. Daaruit kun je veel afleiden. Bijvoorbeeld of je ontstekingstijdstip juist is, dat de kleppen nog goed sluiten, dat de verbranding gelijkmatig verloopt en of de verstuivers goed werken.

In ieder geval kun je nu goed checken of de koelkanalen schoon zijn en dat er geen klei of zand is blijven plakken.

Succes met sleutelen.
Groeten, Johan H.

Antonie II
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2006, 11:23

Bericht door Antonie II » 24 apr 2006, 22:12

Hallo Johan en andere geinteresseerden,

We hebben geen vaarseizoen dus missen wat dat betreft geen deel. Het belangrijkste is de klop er uit te halen zodat het motorretje loopt zoals t lopen moet zonder bijgeluiden. Natuurlijk hadden we voor deze operatie al vele (bijna alle) mogelijkheden bekeken en uitgeprobeerd (zoals verstuivertje wisselen etc.) omdat de 'ontmanteling' toch echt het laatste is wat je zou willen/moeten doen! Maar nu dat we er mee bezig zijn is het mooi werk! Ik zou zeggen: kijk maar, en geniet maar mee, en hopelijk beantwoordt het alles waar je benieuwd naar bent. P.S. nee, we hebben geen indicateur diagram gemaakt omdat de motor eigenlijk prima liep... alleen ja, die klop!

vrijdag 21 april,

De borgplaatjes van de zuigerpen verwijderen door boutjes in de daarvoor bestemde gaatjes te draaien.

Afbeelding

Dan de borgpen opzij tikken zodat de zuigerpen eruit kan: de eerste en de derde cylinder kregen we met zeer veel moeite 'los', de zuigerpen van cylinder twee (de klop) echter, viel na het verwijderen van de borgpen er vanzelf eruit!


Afbeelding

Alles van cylinder twee is zo 'ingesleten' en beschadigd dat we denken de oorzaak van de klop gevonden te hebben!

Afbeelding

Op de voorgrond van onderstaande foto de 'brikken', de 'bolle' hoort in de zuigerpen en de vlakke is een drijfstang-brik.

Afbeelding

De cylinders en cylinderwanden zijn alle drie nog in behoorlijk goede conditie, evenals de zuigerveren, en worden waarschijnlijk niet vervangen.

Afbeelding

zaterdag 22 april,

Bij het verwijderen van de koelwaterdeksels onder in de cylinders, die muurvast zitten, is helaas de eerste die we los haalden 'gebroken/gescheurd'... onze eerste averij!! #~!>?$£!!
Met beleid en 'inzicht' heeft Lucas (onze tovenaar-machinist) de andere twee zonder scheuren los kunnen halen! Volgens 'kenners' moeilijk te doen, ze komen er zelden heel uit!

Afbeelding

De deksels namelijk (ook wel vorstdeksels genoemd) zijn van gietijzer en dun van huid omdat zij moeten breken bij bevriezing van het koelwater - en niet de cylinder(s).


Afbeelding

De betreffende breuk! ... of lijkt het wel alsof de breuk er al in zat?

Afbeelding

Ondanks het gesloten koelwatercircuit troffen we behoorlijk veel troep in de cylinders aan.

Afbeelding

Nu alles los en uit elkaar is kunnen we de 'schade' opmaken en vaststellen dat de volgende onderdelen vervangen moeten worden:
-een zuigerpen
-drie zuigerpen-brikken
-een drijfstangbrik
-drie koperen koppakking ringen
-drie rubberpezen voor tussen kop en cylinder
-drie maal twee rubberpezen voor cylinderwand (zie foto boven)
-drie pakkingen voor onder de cylinders
-een nieuwe koelwaterdeksel
-drie pakkingen voor de koelwater-deksels

... en dan loopt het torretje weer zoals het bedoeld was.... denken wij. We zullen zien! We houden jullie op de hoogte!

WORDT VERVOLGD!

groeten Jos


:roll: http://www.motorspits-minos.nl

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

zuigerpenconstructie Brons

Bericht door brons_ad » 15 mei 2006, 21:50

Het heeft mij de laatste tijd best bezig gehouden die zuigerpenconstructie van de 2takten van Brons.
Ook het feit dat Kromhout ongeveer dezelfde constructie gebruikte.
Na een fikse zoektocht ben ik inmiddels een heel stuk wijzer geworden.
Op het typeplaatje van de Brons 2takt motoren staan 2 data's van USA patenten.
Het patent van 28 febr. 1928 gaat over de spoelpompen en het andere patent van 15 jan. 1924 over de zuigerpenconstructie.
Alleen is dat laatste patent niet van Brons maar van Kromhout. Dit patent staat op naam van Johan Hendrik de Jongh en Kromhout.
Vreemd want wat heeft Jan Brons daar dan weer mee te maken?
Volgens onze Kromhout deskundige Han Mannaert was ing. de Jong werkzaam bij Kromhout en hij heeft die rolplaatconstructie bedacht.
Zoals de omschrijving zegt: hij zette de glijdende wrijving om in een rollende.
Jan Brons heeft op 22 april 1930 in de USA een verbetering gepattenteerd op dit principe. De namen van Brons, Kromhout en natuurlijk de Jongh staan hier ook op vermeld.
Op de tekening van Brons hieronder zien we goed hoe de constructie in elkaar zit.


Afbeelding

Antonie II
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 feb 2006, 11:23

Bericht door Antonie II » 16 mei 2006, 21:35

Ja, dat duurde wel wat lang,

Dat komt omdat er eigenlijk 'niets' meer gebeurd: d.w.z. de motor ligt uit elkaar, alles is schoongemaakt en de onderdelen die vervangen moeten worden zijn reeds in de maak bij de diverse makers.

Uiteindelijk hebben we besloten alle 3 de zuigerpennen en brikken te vervangen, evenals de 21 zuigerveren omdat we nu toch bezig zijn.

De koelwaterdeksel zal opnieuw 'gegoten' worden.

Al met al denken wij over een week of 6 te kunnen beginnen met de opbouw van onze Brons.


Afbeelding
n.a.v. bovenstaande tekening een 'live' opname van de drijfstang.


Afbeelding
de zuigers voor transport naar de zuigerveren fabriek.

WORDT VERVOLGD!!


groeten Jos

Dik Hoogstad
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2006, 14:58

Re: De Klop

Bericht door Dik Hoogstad » 29 mei 2008, 15:41

Jos,

Jammer dat je kennelijk niet in de gelegenheid bent geweest je prachtige verhaal af te ronden.
Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen. Ik ben zelfs een jaar geleden bij je langs geweest en heb toen je medewerker gesproken.
Ik, of liever mijn zoon heeft exact dezelfde motor, maar dan twee cylinder uitvoering 100 PK met ook een klop.
De achterste cylinder hebben we opgeknapt daar hebben zijn de brikjes alleen maar uitgevuld en de bout nagesteld.
De voorste cylinder is meer versleten daar moeten de brikjes vervangen worden.
Weet jij een adres waar ik die kan laten maken?
Graag je reactie,

Groet

Dik

Johan H.
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 feb 2006, 21:39

Re: De Klop

Bericht door Johan H. » 11 jul 2008, 22:56

Jos,

Hoe gaat 't met de hele verhaal? Een tijdelijke inzinking of gewoon geen zin meer om te schrijven?

Johan.

Jitze
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:21

Re: De Klop

Bericht door Jitze » 20 okt 2009, 19:01

De klop van een versleten brik verraadt zich bij het stoppen van de motor. Zodra je de kleplichters er onder zet wordt de zuiger naar beneden getrokken en dan hoor je de speling met een rotgeluid. Wij hadden ook fors versleten brikken maar die hoor je niet als de motor loopt, alleen bij het stop zetten. Ik had na de reparatie wel een klop (die er eerst niet was) Die klop is er nog wel als hij koud is maar wordt langzaam minder. Ik denk dat het te maken heeft met de drijstang die in axiale richting van de krukas over de kruktap heen en weer glijdt.
Prachtige motor trouwens, bij ons was het allemaal een hele vieze boel met veel inwendige vervuiling en roest. Hoe gaat dit verhaal verder??? Graag een vervolgverhaal.
Wij hebben een TL 4, zie http://www.sleepbooteems.nl
Groet, Jitze

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: De Klop

Bericht door John » 08 mei 2014, 10:47

Hallo,

Mag ik vragen naar welke zuigerveren fabriek de zuigers destijds gegaan zijn? Zijn de veren daar per sponning gemaakt, of gewoon aan de originele maat?
En de diameter van de veren, hebben ze de originele maat genomen of de voering gemeten en aan de hand van de slijtage de veren gemaakt?
Ik vraag dit omdat ik over niet te lang ook veren nodig heb.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

John

Plaats reactie