De Klop
Geplaatst: 03 apr 2006, 23:16
Beste Bronsliefhebbers,
Na veel onderzoek en lang wikken en wegen, zijn wij vrijdag 31 maart j.l. aangevangen met de ‘ont-klopping’ van de Brons 3TL (TC) die het hart vormt van de motorsleepboot Antonie II.
Om te weten te komen wat de oorzaak geweest is van deze ‘extra’ klop, hebben wij navraag gedaan bij de vorige eigenaren.
De ‘klop’ in cilinder twee is voor het eerst in 1987 gehoord nadat de toenmalige kapitein de verstuivers had verwisseld. Aangezien hij een goedlopend sleepbedrijf had en dacht de motor niet meer te kunnen vertrouwen is het schip verkocht aan een liefhebber. Bij deze eigenaar, zo is ons verteld, is de zuiger in cilinder twee ‘vastgelopen’ en bij het aan dek hijsen van de cilinder de zuiger er ‘vanzelf’ uitgevallen. Na inspectie is de cilinder met zuiger weer teruggeplaatst en draaide het torretje als voorheen (lees: met klop) en werd de boot te koop gezet.
Sinds 2001 is Antonie II in ons bezit, heeft sindsdien ruim 500 uren gevaren, nooit verzaakt! – maar het lijkt alsof ‘de klop’ steeds luider en dringender wordt.
Een kenner heeft onlangs de draaiende motor ‘gevoeld’ en ‘beluisterd’ en wist bijna zeker dat ‘de klop’ de zuiger was die de ‘kop’ aantikte en dat dat te verhelpen zou zijn door het weghalen van een of meerdere vulplaatjes tussen drijfstanglager en drijfstang. Helaas was dit te mooi om waar te zijn.
Na een dag sleutelen, plaatje er in, plaatje er uit, en luisteren, moesten we tot de conclusie komen dat ook dit de oorzaak niet is. Het meest waarschijnlijk lijkt ons dat ‘versleten brikken’ de oorzaak is van ‘DE KLOP’.
Er rest ons niets anders dan de cilinder en zuiger te demonteren om de ‘waarheid’ te achterhalen.
Gezien het een 2-takt betreft (vervuiling) en omdat de voetpakkingen van alle cilinders staan te ‘blazen’, is ons plan alle 3 de cilinders en zuigers aan te pakken om goed te beginnen, en hopelijk goed te eindigen….
waar zullen we beginnen....
eerst maar de uitlaat pijpen eruit, gasolie erin en een paar uurtjes schoonbranden. Dit gaat bijzonder goed!
de dagtank en de koelwatertank aan het plafond moeten er uit om voldoende hijs-hoogte te creeren.
hijs-ogen zitten eral!
na een middag flink sleutelen met twee man ziet het er nu zo uit.
alle cilinderkop bouten zijn los, dit ging niet echt soepel
WORDT VERVOLGD !
groeten, Jos Lemmens
:roll: http://www.motorspits-minos.nl
Na veel onderzoek en lang wikken en wegen, zijn wij vrijdag 31 maart j.l. aangevangen met de ‘ont-klopping’ van de Brons 3TL (TC) die het hart vormt van de motorsleepboot Antonie II.
Om te weten te komen wat de oorzaak geweest is van deze ‘extra’ klop, hebben wij navraag gedaan bij de vorige eigenaren.
De ‘klop’ in cilinder twee is voor het eerst in 1987 gehoord nadat de toenmalige kapitein de verstuivers had verwisseld. Aangezien hij een goedlopend sleepbedrijf had en dacht de motor niet meer te kunnen vertrouwen is het schip verkocht aan een liefhebber. Bij deze eigenaar, zo is ons verteld, is de zuiger in cilinder twee ‘vastgelopen’ en bij het aan dek hijsen van de cilinder de zuiger er ‘vanzelf’ uitgevallen. Na inspectie is de cilinder met zuiger weer teruggeplaatst en draaide het torretje als voorheen (lees: met klop) en werd de boot te koop gezet.
Sinds 2001 is Antonie II in ons bezit, heeft sindsdien ruim 500 uren gevaren, nooit verzaakt! – maar het lijkt alsof ‘de klop’ steeds luider en dringender wordt.
Een kenner heeft onlangs de draaiende motor ‘gevoeld’ en ‘beluisterd’ en wist bijna zeker dat ‘de klop’ de zuiger was die de ‘kop’ aantikte en dat dat te verhelpen zou zijn door het weghalen van een of meerdere vulplaatjes tussen drijfstanglager en drijfstang. Helaas was dit te mooi om waar te zijn.
Na een dag sleutelen, plaatje er in, plaatje er uit, en luisteren, moesten we tot de conclusie komen dat ook dit de oorzaak niet is. Het meest waarschijnlijk lijkt ons dat ‘versleten brikken’ de oorzaak is van ‘DE KLOP’.
Er rest ons niets anders dan de cilinder en zuiger te demonteren om de ‘waarheid’ te achterhalen.
Gezien het een 2-takt betreft (vervuiling) en omdat de voetpakkingen van alle cilinders staan te ‘blazen’, is ons plan alle 3 de cilinders en zuigers aan te pakken om goed te beginnen, en hopelijk goed te eindigen….
waar zullen we beginnen....
eerst maar de uitlaat pijpen eruit, gasolie erin en een paar uurtjes schoonbranden. Dit gaat bijzonder goed!
de dagtank en de koelwatertank aan het plafond moeten er uit om voldoende hijs-hoogte te creeren.
hijs-ogen zitten eral!
na een middag flink sleutelen met twee man ziet het er nu zo uit.
alle cilinderkop bouten zijn los, dit ging niet echt soepel
WORDT VERVOLGD !
groeten, Jos Lemmens
:roll: http://www.motorspits-minos.nl