verstuivers

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

verstuivers

Bericht door misterbrons » 21 apr 2006, 20:12

Regelmatig worden er vragen gesteld over verstuivers en ook zelf heb ik nog problemen met de verstuiver van de 1DB.
Weet iemand de maat van de gaatjes, ik neem aan dat het vermogen van de motor ook wel invloed heeft op de maat.
Ik heb bij de motor een klein doosje met wat ondedelen en 2 prikkertjes (1 van 0,2mm en 1 van 0,4mm)
Die van 0,2mm kan ik gebruiken, die van 0,4mm past niet.
Kan iemand iets vertellen over de gaatjes, hoeken en evt onderdelen of het aanpassen van bestaande verstuivers van andere merken.
Ook de pompdruk moet hoog genoeg wezen om het juiste effect te geven en een goede verstuiving te geven.
Wat is nou de beste manier om het in orde te krijgen:
pompdruk controleren (hoe)?
verstuivertip in orde?
terugslagklepjes in orde?
Het inspuittijdstip in orde?
-------------------------
Een andere vraag die ik deze week kreeg:
ik heb een verstuiver liggen voor een ~ 1938 bronsmotor
maar 4 van de 5 of 7 gaatjes zitten verstopt.
Ook met een 200 bar diesel-pers gaan ze niet open.
Is er bekend welke diameter deze verstuivergaatjes orgineel zijn ?
Dan boor ik ze opnieuw door ( ik kan tot 0.1 mm boren )
of zijn er nog constuctie tekeningen bekend om een replica verstuiverkop te maken ?
of zijn er manieren om deze oude verroeste verstuiver weer open te krijgen.
-------------
:?: :?: :?:
Op zich denk ik dat meer bronseigenaren het probleem herkennen, we zijn dus zeer benieuwd naar de aangedragen oplossingen!
:idea: :idea: :idea:
Afbeelding

Caw
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006, 20:37

Spuitstukken verstuivers

Bericht door Caw » 15 mei 2006, 21:35

Ad,

Ik heb van Jan Vegter een tekeningetje gekregen met de maten van die spuitstukken per type. Daar staat ook de gatdiameter op. Ik heb alleen nog geen adres kunnen vinden om ze te laten maken.

Cor Winde

misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

nieuwe spuitstukken Brons 4 tact motoren

Bericht door misterbrons » 02 jun 2006, 19:53

Met behulp van de originele tekening heb ik nu een firma die nieuwe spuitstukken kan maken. Mocht u nieuwe spuitstukken nodig hebben dan kunnen we mischien gezamelijk wat organiseren.

De prijzen staan in het originele bericht:
---------------------
Wij zijn in staat om de verstuivers te vervaardigen
Het materiaal Arne is nog steeds een gangbaar te verkrijgen materiaal.
Wij moeten de pennen gewoon draaien en harden waarna we middels
vonkerosie de gaatjes van Ø 0.3 of groter kunnen maken.
Wij hebben dit al regelmatig gedaan bij bestaande verstuivers voor
tractorpulling
Prijzen zijn afhankelijk van het aantal gaatjes
4 gaatjes kost 175 Euro / stuk
5 gaatjes kost 200 Euro / stuk
7 gaatjes kost 245 Euro / stuk
9 gaatjes kost 290 Euro / stuk
Graag hoor ik van u of het interessant is
-----------------------------

Zijn er eigenaren die ook nieuwe spuitstukken nodig hebben
:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Hannibal
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2010, 18:26

Re: verstuivers

Bericht door Hannibal » 15 nov 2010, 19:46

Beste misterbrons,

Zou u mij kunnen laten weten van welk bedrijf u bovenstaande informatie heeft? Ik ben nl. in het bezit van een 1cil. deutz GLOEIKOP van 24 pk uit 1927.
Van de motor zijn de verstuivers (1 startverstuiver en 1 hoofdverstuiver) niet zo best meer en ik ben op zoek naar 1 bedrijf dat de nozzles na kan maken.

Weet iemand toevallig hoe groot de gaatjes moeten zijn? (motor is vergelijkbaar met een induistrie IB)

Srry dat het niet over een Bronsmotor gaat. Als iemand er nog een heeft staan dan zou ik die wel in mijn boot willen bouwen.

Met vriendelijke groeten,

Bart Elsinger
Email: Bart_Utrecht_2008@hotmail.vom

Plaatje van de motor:
[IMG=http://img585.imageshack.us/img585/7826/s7301121.th.jpg][/IMG]

Henk Huisman
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:41

Re: verstuivers

Bericht door Henk Huisman » 21 sep 2013, 07:00

BRONS VERSTUIVERS

De verstuivers werden in de afdeling klein bankwerkerij (Beter bekend als de verstuivermakerij) gemaakt.
Tot en met de ED waren de brandstofpompen en verstuivers van eigen makelij. Zo ook de regulateurs. Zelfs de eerste GB motoren waren nog van eigen fabrikaat pompen en verstuivers voorzien. Daarna werd het Bosch pompen en verstuivers en op de Turbodiesel zelfs pompen en verstuivers van Lucas Bryce. Dit merk werd ook toegepast op de bij Drypool Dry Dock te Hull gebouwde GV motoren.

De verstuiver tips staan op tekening. (OB 5)
De tip voor de ED verstuiver bijvoorbeeld had als artikel nummer: OB.0005.047 (Uit het geheugen)
Aan de hand van het motor serienummer kan eenvoudig bepaald worden welk inspuitstuk gemonteerd is.

De tips werden geboord met een hoog toerental luchtboormachine.

De originele tekeningen bevinden zich te Appingedam in het Brons Motoren Museum.

info@bronsstichting.nl

Plaats reactie