vastzittende klep

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
seagull

vastzittende klep

Bericht door seagull » 04 okt 2006, 18:45

beste ...
Bij onze brons 1cilinder 25 pk (mot.num.577) uit 1914 die sinds kort weer draait, blijft de uitlaatklep regelmatig hangen.Als de motor een tijdje stilstaat is hij vaak weer omhoog gekomen. We hebben e.e.a. geprobeerd te verhelpen met extra smering dit lukte niet. Kan het zijn dat de klepveer stuk is. En zo ja hoe vervang je deze? we hebben helaas geen tekening.
met vriendelijke groet Martin.

jrolloos
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2006, 18:03

Re: vastzittende klep

Bericht door jrolloos » 07 okt 2006, 19:05

seagull schreef:beste ...
Bij onze brons 1cilinder 25 pk (mot.num.577) uit 1914 die sinds kort weer draait, blijft de uitlaatklep regelmatig hangen.Als de motor een tijdje stilstaat is hij vaak weer omhoog gekomen. We hebben e.e.a. geprobeerd te verhelpen met extra smering dit lukte niet. Kan het zijn dat de klepveer stuk is. En zo ja hoe vervang je deze? we hebben helaas geen tekening.
met vriendelijke groet Martin.


Bezit 1 cyl 25 pk uit 1913 nr442 en tekeningen.
Ben bereid afdrukken te maken hiervan.
Zeg maar waar ze naartoe moeten.
jrolloos@cs.com

Caw
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 feb 2006, 20:37

uitlattklep die blijft hangen

Bericht door Caw » 09 okt 2006, 20:30

Het is mij niet bekend of er veel verschil is tussen de constructie van deze uitlaatklep en die van latere typen, maar het blijven hangen van uitlaatkleppen van het type D was vroeger ook al een bekend verschijnsel. Smeren met smeerolie maakt het probleem allleen maar erger. De smering met gasolie vermengd met een druppie smeerolie is het beste, maar daar gaat het niet mee over. De enige afdoende methode is af en toe het hele spul demonteren, dus klephuis eruit en de klep uit het huis halen, de twee helften van het klephuis uitelkaar en dan huis en klepsteel heel goed schoonmaken. Aan de veer mankeert waarschijnlijk niets.

opduwer beatrix
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:25

Bericht door opduwer beatrix » 12 okt 2006, 17:48

Zodra je de motor stopt kun je een beetje pertoleum op de klep spuiten.
Dat wil ook weleens helpen en zo niet dan de klep eruit en zoals eerder gemeld goed schoonmaken.
Brons 2 EA

seagull

Bericht door seagull » 09 nov 2006, 19:05

opduwer beatrix schreef:Zodra je de motor stopt kun je een beetje pertoleum op de klep spuiten.
Dat wil ook weleens helpen en zo niet dan de klep eruit en zoals eerder gemeld goed schoonmaken.

beste opduwer Beatrix
We hebben de klep met petroleum gesmeerd eerst enkele dagen laten staan toen getornd resultaat was super! Klep bewoog weer prima, daarna gestart. Na het draaien weer petroleum op de klep.
hartelijk bedankt voor de tip. groeten Martin

Plaats reactie