lucht op en dan ... ?

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
roy-history
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 feb 2007, 17:58

lucht op en dan ... ?

Bericht door roy-history » 22 nov 2008, 20:24

http://nl.youtube.com/watch?v=uGq-Xpm7bJE
Laatst gewijzigd door roy-history op 28 feb 2018, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

MdB
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:49

Re: lucht op en dan ... ?

Bericht door MdB » 23 nov 2008, 19:34

Beste Bronser,

Wellicht de eerste reis met een (gehuurde) luchtfles op dek varen?
Dan heb je in ieder geval voldoende lijkt mij om die lange reis te maken, er zijn immers risico's dat er nog een uitval komt.
Delfshaven bakboord uit via Delft / Den Haag / Leiden - leuk tochtje richting Amsterdam.

Leverancier van lucht zal Hoek Loos wel zijn en die hebben vast wel een depot in Groningen om de fles terug te leveren

roy-history
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 feb 2007, 17:58

Re: lucht op en dan ... ?

Bericht door roy-history » 23 nov 2008, 20:02

.
Laatst gewijzigd door roy-history op 28 feb 2018, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: lucht op en dan ... ?

Bericht door brons_ad » 23 nov 2008, 21:23

bij ons deden we dat inderdaad met een oude zuurstoffles die we bij de brandweer lieten vullen met samengeperste lucht en die dan via een reduceer in de tanks lieten lopen tot rond de 18 bar.
Die 18 bar was het maximum wat het reduceer kon leveren.

een andere mogelijkheid is een mobiele installatie met bv. een kleine lister met duijvendijk compressor.

suc6.

let wel op dat je samengeperste lucht gebruikt en geen zuurstof!

roy-history
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 feb 2007, 17:58

Re: lucht op en dan ... ?

Bericht door roy-history » 24 nov 2008, 19:12

.
Laatst gewijzigd door roy-history op 28 feb 2018, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

IJssel
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jul 2007, 19:21

Re: lucht op en dan ... ?

Bericht door IJssel » 24 nov 2008, 19:23

Wanneer je een losse compressor naast de hoofdmotor hebt staan kun je deze met het handwiel/vliegwiel met de hand bedienen. Door regelmatig extra vet aan de comressor toe te voegen gaat het pompen vaak sneller. Het vraagt zeker geduld maar moet kunnen. De eerste 10 bar heb je al te pakken met je hulpset. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar zag aan het vliegwiel van de compressor een mogelijkheid tot het monteren van een handgreep.

Albert

roy-history
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 feb 2007, 17:58

Re: lucht op en dan ... ?

Bericht door roy-history » 25 nov 2008, 20:08

.
Laatst gewijzigd door roy-history op 28 feb 2018, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Jitze
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2009, 20:21

Re: lucht op en dan ... ?

Bericht door Jitze » 20 okt 2009, 18:07

Als je motor een beetje gezond is en het is niet al te koud start hij (zij?) ook op 10 atmosfeer. Dat is verreweg de simpelste oplossing. Je moet dan de smeerautomaat even flink met de hand draaien en de motor 2 x ronddraaien zodat de zuigerveren goed afdichten.
Andere oplossing: lange luchtslang kopen en lucht lenen van een collega, die moet er dan natuurlijk wel zijn. Laatste oplossing: riem van je luchtpomp, een andere riem er weer op en met een ander motortje je eigen Brons compressor bedienen, overbrenging moet passen bij het vermogen van de hulpmotor. Kleine poelie bij kleine motor.
Jitze, http://www.sleepbooteems.nl

Plaats reactie