modern brandstoffilter met 10 mm aansluiting

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Rick Horst
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 apr 2009, 13:34

modern brandstoffilter met 10 mm aansluiting

Bericht door Rick Horst » 13 mei 2009, 12:52

Ik heb een nieuwe dagtank geplaatst voor mijn Brons D twee cillinder 70 pk. Deze is voorzien van een aansluiting voor 10 mm. Hiertussen had ik een standaard Lucas Delphi filter en waterscheider geplaatst maar dit blijkt toch te krap, ik krijg de brons wel gestart maar zodra ik de schroef in zijn werk zet, gaat ie al snel afslaan. Brandstoftank direct aangesloten op de motor levert geen problemen op. Ik vermoed dat de doorvoer in het filterhuis de bottleneck is omdat dit filter standaard met 8 mm. leidingen gebruikt wordt. Het delphifilter zelf zou geen probleem moeten zijn (doorvoer 40 liter per uur). Ik ben op zoek naar een alternatief, iemand een suggestie?


vriendelijke groet,
Rick Horst

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: modern brandstoffilter met 10 mm aansluiting

Bericht door brons_ad » 13 mei 2009, 16:24

Ik denk dat 8 mm inderdaad wat krap is.
De motoren verbruiken zo'n 180 gram diesel per eff. PK's / uur.
180 x 70 pk is dus 12600 gram/ uur.
soortelijk gewicht van dieselolie is zo ongeveer 0,85.

Ik had bij de 80Pk brons verstuiverbakmotor een nieuwe retourleiding van 12mm koper gekregen, deze diameter was al te klein om bij het max. toerental de hoeveelheid wat uit de lagedruk opvoerpomp weg te werken. De dieselolie liep dan uit de verdeler boven op de cilinders.
Het is inderdaad het kleinste gaatje wat het doet.
Is er geen 2de hands filter te koop?

Rick Horst
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 apr 2009, 13:34

Re: modern brandstoffilter met 10 mm aansluiting

Bericht door Rick Horst » 14 mei 2009, 14:55

ja dat denk ik ook, volgens mij is de aansluiting op de tank ook 8 mm. dus dat is vervelend. Ik wil er graag een modern filter tussen hebben maar voordat ik 150 euro (oid) uit ga geven aan en forser filter moet ik wel weten of het werkt

Over het verbruik, als ik dat wil omrekenen naar liters per uur kom ik dan op ongeveer 10 liter uit (maximum belasting), klopt dat?

gr.
Rick

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: modern brandstoffilter met 10 mm aansluiting

Bericht door brons_ad » 14 mei 2009, 16:12

Ik was vanmiddag even bij Berkelaar scheepsmotoren in Wilnis en ik heb de vraag even aan Bas kunnen stellen.
Hij vertelde dat de nieuwere filters eigenlijk te dicht zijn en dus te veel weerstand geven tijdens het stromen van de brandstof waardoor de motor te weinig brandstof krijgt.
Een grotere doorlaat is dus niet de hoofdzaak!
Een wat groffer filter zou al heel veel kunnen schelen.
Het aantal liters wat je maximaal er doorheen moet pompen zou dus 10 tot 15 liter per uur moeten zijn denk ik.
Ook een beetje afhankelijk van de hoeveelheid die via de retourleiding eventueel terug naar de tank loopt.

Je schrijft dat je geen probleem hebt zonder filters, kan je het filterelement eruit laten en dan proefdraaien?

Rick Horst
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 apr 2009, 13:34

Re: modern brandstoffilter met 10 mm aansluiting

Bericht door Rick Horst » 14 mei 2009, 17:30

goed idee, moet even kijken of dat kan het is een filterhuis met glas eronder (wat volgens mij binnenkort niet meer mag), ik denk dat ik een kortere bout moet gebruiken om hem dicht te krijgen. Met veel moeite kom erachter dat het delphi filter tot 5 micron filtert.

Een andere oplossing is dan wellicht een grof voorfilter met waterscheiding, das in ieder geval beter dan niets en volgens mij ook al beter dan alleen de originele gaasfilters. Ik heb vanmiddag een heel relaas over filters gelezen in infoblad 20m http://www.xs4all.nl/~bosq. Het schijnt dat dergelijke gaasfilters nog kunnen worden gemaakt in uitgeest.

groet
Rick

Rick Horst
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 apr 2009, 13:34

Re: modern brandstoffilter met 10 mm aansluiting

Bericht door Rick Horst » 14 mei 2009, 18:52

ik bedenk mij nog iets, dat delhifilter zit direct na de tank gemonteerd, formeel moet de volgorde volgens mij zijn eerst een groffilter, opvoerpomp, dan fijnfilter. Of maakt dat niet uit?

groet
Rick

Plaats reactie