tips voor olie verversen brons D 2 cillinder

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Rick Horst
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 apr 2009, 13:34

tips voor olie verversen brons D 2 cillinder

Bericht door Rick Horst » 14 mei 2009, 08:33

Hoi,

Ik wil de olie gaan verversen van mijn brons (shell gadinia 30). Ik weet niet hoeveel erin gaat maar heb 2x20 liter tot mijn beschikking.
Hoe ga ik het best te werk? Hoe haal ik de oude olie eruit, kan ik dat handmatig pompen oid en de rest scheppen? Carter schoonmaken met bokkepoot en diesel en goed uitvegen?

gr.
Rick

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: tips voor olie verversen brons D 2 cillinder

Bericht door brons_ad » 15 mei 2009, 12:30

Het hangt een beetje af van de situatie.
Bij de 80Pk type C heb ik een vooroliepomp erop gezet om de lagers voor het starten van olie te kunnen voorzien.
Ik heb hem parallel aan de bronssmeeroliepomp gezet met kranen ertussen.
Tevens heb ik tussen de vooroliepomp en de bovenste kraan een T stuk geplaatst waar ik een slang op kan aansluiten.
Nu kan ik het meeste olie al met de vooroliepomp uit het carter zuigen.
Op het laagste punt van het carter waar de olieleiding gemonteerd is, zit ook een mogelijkheid om olie eruit te laten lopen maar die ruimte zit onder de keerkoppeling en is slecht bereikbaar, voor het laatste beetje ging het nog net.

Vervolgens met de bokkepoot ed. kan je het ergste vuil weghalen, ik deed dat in eerste instantie gewoon met de carterolie die er in zat, na aftappen van de olie kan je de rest met wat dieselolie doen oid.
Spoelen kan je ook met een beetje diesel doen.
Verder nog het smeeroliefilter schoonmaken.

Alles zo goed mogelijk schoonmaken.

Ik denk dat je wel voldoende olie heb staan.

roy-history
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 feb 2007, 17:58

Re: tips voor olie verversen brons D 2 cillinder

Bericht door roy-history » 16 mei 2009, 18:55

hallo

ik doe zelf altijd bij mijn 1d9 en 3dc de carterdeksels verwijderen
een plastick bekertje erbij met een lege jarrycan hierop even een trechtertje en scheppen maar
in jou geval kun je dan ook gelijk zien hoeveel olie er uit gekomen is

als het carter leeg is pak ik vaak een paar oude doekken en veeg ik lekker in de ronte ook
druk ik de doekken gewoon tussen de kiertjes en in gaten
Laatst gewijzigd door roy-history op 28 feb 2018, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Rick Horst
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 apr 2009, 13:34

Re: tips voor olie verversen brons D 2 cillinder

Bericht door Rick Horst » 17 mei 2009, 08:54

okee, duidelijk. Zit er nog iets van pakking tussen het carterdeksel? zo ja, moet dat vervangen worden en van welk materiaal is dat gemaakt (zelf maken?).

Over die reinigingsolie, welk merk/type is dat?

Helaas heb ik niet de beschikking over een vooroliepomp, ik begreep van de vorige eigenaar dat ie de vorige vorige eigenaar wel eens heeft geassisteerd bij het leegscheppen, dus dat gaat het dan waarschijnlijk worden. Ik overweeg nog om eerst met reinigingsolie te draaien omdat ik vermoed dat er nu niet de juiste olie in zit (ik vond een can shell melina sae 30 en er staat nog een aangebroken blik luxoil sae 30). Maar goed, eerst maar naar de werf, de kar draait nu en volgens mijn achterbuurman als een naaimachientje.

gr.
Rick

david

Re: tips voor olie verversen brons D 2 cillinder

Bericht door david » 18 mei 2009, 23:01

verwijderd
Laatst gewijzigd door david op 25 dec 2013, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Rick Horst
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 apr 2009, 13:34

Re: tips voor olie verversen brons D 2 cillinder

Bericht door Rick Horst » 29 sep 2009, 17:30

t heeft even geduurd (druk met de zomer en werf bezoek) maar hier dan toch meer dan een plaatje. Vorig weekend werden we spontaan gefilmd in de Lager Vaart bij Almere.

http://www.youtube.com/user/Coersexpertise

gr.
Rick

ps het roefdek staat inmiddels tweemaal in de nautiforte, de rest volgt nog zoveel mogelijk indien het weer het toelaat, hopelijk nog een indian summer in oktober, ander moet de rest volgend jaar.

Plaats reactie