Watertemperatuur

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Watertemperatuur

Bericht door John » 10 feb 2011, 16:47

Onze brons 2DD staat nu inmiddels 35 jaar stil, maar het gaat niet lang meer duren of ze mag weer hobbelen. Nu wil ik het koelsysteem compleet anders maken om van een hoop ellende af te zijn zoals vervuiling door slib en in de winter bevriezing. Vroeger was de motor namelijk gekoeld met buitenboordwater en hiertussen een wierbak, maar nu wil ik een gesloten systeem maken met koelpijpen en een klein expansietankje.
Vroeger kon je de temperatuur van de motor regelen met de regelkranen op de cilinders en deze mocht niet heter zijn als 50 graden ivm ketelsteen vorming.
Met het gesloten systeem wil ik eigenlijk die temperatuur wat omhoog brengen doormiddel van een thermostaat, maar weet niet precies wat een juiste temperatuur is voor zo'n oude langzaamlopende machine. Weet iemand misschien wat wijs is of heeft iemand hier ervaring in?????

IJssel
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jul 2007, 19:21

Re: Watertemperatuur

Bericht door IJssel » 25 mei 2011, 19:13

Ik heb op mijn schip ook de DD motor en ben ook van plan een thermostaat te plaatsen en een gesloten systeem te maken. Mijn gedachte is om met een externe voeler op de uitgaande koelwaterleiding van de cilinders een thermostatische klep te plaatsen in de bypass leiding voor de motor. Hierin zit nu de veiligheidsklep (veerbelaste klep) voor het geval de cilinderkoeling verstopt raakt. Wanneer de uitgaande temperatuur te hoog wordt dient de bypass te sluiten. In de verwarmings techniek zij dergelijke thermostaten te vinden. Ik wil proberen dit eerst te simuleren door een handbediende klep te plaatsen en te kijken of ik op deze manier de temperatuur kan regelen. Daarna is het zorg om de reactietijd van de thermostaat te onderzoeken. Wat de temperatuur betreft is het verstandig deze niet te verhogen. De motor is gewent aan deze thermische belasting en andere tempreturen geeft ander uitzetting en krimp in de materialen.

Albert keizer
Sleepboot IJssel.

Plaats reactie