Centraal smeerapparaat

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Centraal smeerapparaat

Bericht door John » 16 okt 2012, 05:48

Beste mensen,

Zijn er nog dat iemand weet, speciale afstellingen voor het smeerapparaat? Hoe gaat dit in z'n werk, eens in de zoveel tijd een druppeltje, of gaat dit iets preciezer? Is een juiste afstelling belangrijk of is een beetje teveel voor de zekerheid ook best? Zijn er nadelen aan een verkeerde instelling en moet dit vaak nagekeken worden?
Bij ons op de brons zit het stangetje vanaf de nokkenas op het verste gaat vanaf het freewheeltje, met andere woorden hij krijgt het minste olie, maar kan een gaatje dichterbij als het moet.
Wie heeft er ervaring mee en kennis van?

Bij voorbaat dank,

John Christe

roy-history
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 feb 2007, 17:58

Re: Centraal smeerapparaat

Bericht door roy-history » 26 okt 2012, 08:10

.
Laatst gewijzigd door roy-history op 28 feb 2018, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud guikink
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:22

Re: Centraal smeerapparaat

Bericht door ruud guikink » 18 mar 2013, 20:28

Hallo,

Nog een late reactie op de vraag over het cilinder-smeerapparaat.
Er zijn verschillende soorten apparaten, de mooiste zijn die met een druppelglaasje per cilinder maar die heeft niet iedereen helaas.
Bij mijn BRONS (1D25 in de Damsterdiep) kun je niet zien hoeveel olie er doorheen wordt gepompt.
Het blijft dus een beetje gokken.
Elke vijf jaar of zo maak ik het apparaat schoon,(na zo'n 1000 of 1200 uur) (en verbazend hoeveel troep er onder in ligt),
kogeltjes en veertjes schoonmaken en controleren.
Voor je de zaak weer monteert er voor proberen te zorgen dat er per slag evenveel olie uit de gaatjes komt.
BRONS geeft in z'n instructieboekje een maat voor het olieverbruik en dat kun je beïnvloeden door de afstelling van het smeerapparaat.
Ik vind dat getal betrekkelijk omdat er meer invloeden zijn, zeker bij een oude motor; bv. de uitwisseling van smeerolie en gasolie langs de zuigerveren.
En gewoon de algehele slijtage van die kar, afdichtingen en zo.
Roken uit de uitlaat zegt niet alles maar je kunt er wel een beetje rekening mee houden.
Kortom: lastige zaak maar goede zorg is dus belangrijk.
Die geweldige BRONS moet wél heel blijven!!!
Veel plezier.
Ruud. ms.Damsterdiep
Ruud en Anneke varen met de luxemotor "Damsterdiep" (1926) met de originele BRONS 1D25 met verstuiverbakje in Nederland, Belgie en Frankrijk. Zie ook de reisverslagen op de BRONS-site, als je geinteresseerd bent.

Plaats reactie