Revisie 2DD

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Revisie 2DD

Bericht door John » 21 jan 2014, 12:09

Hallo,

Volgens mij heb ik nu door hoe ik foto's kan plaatsen..... ;).
Afbeelding
Nokken as met start beweging

Afbeelding
zuiger. erg vuil, veren nog heel, maar grote slotopening

Afbeelding
Kapot nokkenas lager

Afbeelding
Drijfstangtap. Opzich ziet hij er goed uit, maar we moeten de ovaliteit nog meten

Afbeelding
Zuiger.

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: Revisie 2DD

Bericht door John » 23 jan 2014, 12:01

Beste mensen,

Zoals jullie zien hebben we hier en daar slijtage, maar ook echte schades. Slijtage vind ik niet zo gek na 50 jaar draaien, maar kapotte nokkenas lagers... hoe kan dat, een kwaal?

Wie heeft een idee waar ik dergelijke lagers nog kan krijgen. Heeft iemand er nog een paar? De stichting? Laten maken kan uiteraard ook hoor, maar wie weet is dit niet nodig.

mvg John

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: Revisie 2DD

Bericht door John » 23 jan 2014, 12:22

Hier weer een paar foto's.

Afbeelding
Hoofdlager met uitgebroken stuk

Afbeelding
Scheuren door heel het lager

Afbeelding
Drijfstanglagers ook gescheurd

Afbeelding
Cilinder, vuil, maar geen grote groeven of schades. Wel nog ovaliteit meten

Afbeelding
De afgebroken nokkenas lagers. Ik hoop dat iemand deze nog heeft liggen, maar opzich makkelijk na te maken.

Dat was het weer voorlopig.

mvg John

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: Revisie 2DD

Bericht door John » 25 feb 2014, 12:02

Hallo allemaal,

Het is rustig met de reacties, vind ik zo. Niemand die ons raad of advies kan geven?
Wat betreft de nokkenas lagers, zouden hier eventueel tekeningen van zijn? Opmeten en tekening maken kan ook, maar mogelijk dat er op de oude tekeningen ook een materiaal vermeld staat. Het is zoieso gietijzer, maar daar kan je veel kanten mee op. Het exacte materiaal is wel makkelijk als we nieuwe laten maken.

Met vriendelijke groet,

John Christe

paul van der does
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2014, 12:03

Re: Revisie 2DD

Bericht door paul van der does » 02 mar 2014, 19:13

Ja John.
Dat valt mij ook op,had hier wel wat meer verwacht.
gr Paul

peter egas
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2008, 14:47

Re: Revisie 2DD

Bericht door peter egas » 03 mar 2014, 19:56

voor gietijzer zou ik eens op deze site kijken www.elcas.nl.
groetjes Peter Egas

david

Re: Revisie 2DD

Bericht door david » 03 mar 2014, 22:45

Voor tekeningen zou je het Bronsmuseum in Appingedam kunnen benaderen.
Op de motorkaart staat aangegeven welke tekening je hiervoor moet hebben.
Mob. 06 53150661 of info@bronsstichting.nl

Misschien en met veel geluk dat er daar nog een verdwaald onderdeel is van het type D.
Vragen dus! Doorgaans zul je het moeten laten maken.

Hier is te vinden-zien hoe e.e.a. in zijn werk gaat:
http://www.youtube.com/results?search_q ... eten&sm=12
Zo'n soort bedrijf zal je hier voor moeten benaderen.

Hopende dat je iets aan deze info hebt.

MsbOnrust
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21:17

Re: Revisie 2DD

Bericht door MsbOnrust » 10 mar 2014, 08:57

Voor zover ik heb kunnen vinden werd er voor lagers nog wel eens lamellair perlitisch gietijzer gebruikt hoop dat je er iets aan hebt. Veel succes met de revisie

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: Revisie 2DD

Bericht door John » 26 mar 2014, 12:22

Afgelopen zaterdag de krukas gemeten. Hieronder de meetrapportage;

Afbeelding

Iets ovaal dus, max 0,07mm. Wat is de afkeur maat met deze motoren? Iemand met een formule welke ik kan gebruiken om de maximale ovaliteit te berekenen voor een drijfstangtap van 130mm?

MVG john

peter egas
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2008, 14:47

Re: Revisie 2DD

Bericht door peter egas » 27 mar 2014, 18:32

ik lijn motoren uit voor mijn beroep , wij houden altijd de norm aan binnen 0,05 mm op de klok. Dit zijn voor namelijk 1500tpm motoren voor generator bedrijf ,hydraulische pompen,fifipompen. Bij enkele motoren drijven drijven we aan twee zijde aan.Hier wordt meestal een hulp as op de krukas gebouwd. Deze hulp as wordt ook uitgeklokt .
en deze mag ook niet meer zijn dan 0.05 mm op de klok. hopelijk heb je hier wat aan. Groetjes Peter

meindertkoning
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2013, 21:00

Re: Revisie 2DD

Bericht door meindertkoning » 27 mar 2014, 20:52

Ga je niet wat te ver???? Als de kruktap niet erg verkrast is en blank zonder blauwe sporen, polijsten met schuurlinnen P-200 gedrenkt in olie, olie kanalen schoonmaken en monteren. Zo nauw steekt het ook niet...!

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: Revisie 2DD

Bericht door John » 28 mar 2014, 11:20

Hallo,

Als eerst bedankt voor de reacties.
Peter ik bedoel niet de uitlijning, maar de ovaliteit van de kruktap.
Meijndert ik wil eigenlijk weten wat wel en niet kan. Misschien gaat het wat ver, maar voor 7000 euro nieuwe lagers en na tien jaar al kapot omdat de ovaliteit wat groot was achteraf heb ik geen zin in. Kan ik het beter gelijk goed doen nou. En het komt misschien niet krap, maar iets kan wel of het kan niet, soms met grote schades als gevolg. Het probleem is dat even een nieuw krukassie halen niet aan de orde is, dus als het lager in mekaar loopt is het vaak ook over met de krukas is einde motor.
Maar bedankt voor de reactie stelt me wer soort van gerust hahaha.

Groeten John

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: Revisie 2DD

Bericht door John » 16 mei 2014, 11:10

Hallo,

We zijn weer een aantal weken verder en zo ook de vorderingen bij onze brons. Inmiddels ligt de keerkoppeling ook helemaal uit elkaar, wat heel wat uitvinderij nodig had. Ik had de documentatie van Ad ontvangen met tekeningen van de koppeling, maar bij benadering leek het er niet echt op..... jammer genoeg een heel ander ding met andere werking. Wel origineel brons, dat wel. Denk zelf dat dit wij een groter broertje hebben, maar....
De koppeling is er niet best aan toe. Eerst het feit dat er 10 liter water uit kwam en geen olie niks te bekennen. Het water had de kleur van sinaasappelsap....... oranje bruin, kortom beetje roest. Zo ook de binnenkant. Één gigantische puinhoop daarbinnen, bruin, bonken, kortom drama. Daarbij komt dat er in het verleden een kogellager kapot is gelopen en de kogels door de tandwielen gevlogen zijn. Stukken eraf, putten erin, een schredder is er niks bij.
Dus ja gasolie overal op en kijken wat het wordt. Niemand die dit toevallig heeft liggen??`
Of misschien documentatie van dit type? Wel makkelijk met montage (spelingen enzo).

Tot ziens,

John Christe

John
Berichten: 54
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:18

Re: Revisie 2DD

Bericht door John » 02 jul 2014, 10:59

Hallo,

jammer dat er nul reacties zijn....
Heeft iemand nog verstand van de timing van een 2dd? Wij hebben geconstateerd dat de motor een tand van tijd stond (merktekens). Heeft dit met de verdieseling te maken dat iemand misschien weet?


John

meindertkoning
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2013, 21:00

Re: Revisie 2DD

Bericht door meindertkoning » 05 jul 2014, 20:45

Beste John


Bij deze nodig ik je uit eens bij mij langs te komen, en mij te testen met al de vragen die je hebt. Aangezien ik graag praat en de schurft heb aan typen, lijkt me dit het beste. Ben 21 jaar en 2 maand met motoren bezig en heb zo mijn visie over dingen, (en een databank met kennissen die dit technisch virus hebben...). De koffie staat klaar, en zo staan ook de startluchtflessen op druk, de brandstof tanks vol, de druppelaars en smeerkannen gevuld en de poets doeken binnen handbereik.


Mvg Meindert

M. Koning
Lietsweg 2
Nuis

tel. 06-20907303

Plaats reactie