Smeerolie in koppeling??

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Joris de Groot
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2006, 08:50

Smeerolie in koppeling??

Bericht door Joris de Groot » 09 mar 2015, 12:46

Beste mensen,

Is er iemand die mij kan helpen aan de informatie voor wat betreft de smeerolie die in mijn koppeling hoort?

Ik heb een Brons 3DC in mijn scheepje staan met een Brons koppeling. Tot dusver heb ik hier altijd ongedoopte SEA 30 ingestopt.
Volgens mij (voortschrijdend inzicht) is dit een te dunne olie. Ik denk zelf aan een SAE 80.
Deze informatie had ik al gekregen van een monteur maar ik wil het voor de zekerheid even navragen.

Met vriendelijke groet,

Joris de Groot

ruud guikink
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:22

Re: Smeerolie in koppeling??

Bericht door ruud guikink » 12 mar 2015, 17:41

Na onze ontmoeting vanmiddag krijg je gelijk antwoord op je vraag.
In de koppeling van de Damsterdiep (1D25) gebruik ik de dikste olie die ik kan vinden, dat is meen ik 80-120 of zo.
Mocht de koppeling niet goed meer vrij komen of gaan slippen kun je iets dunnere olie kiezen of de olie verdunnen met SAE 30 of zo.
's Winters kan het anders aanvoelen dan 's zomers maar dat merk je vanzelf.
Het voordeel van dikkere olie is ook dat er minder uitgegooid wordt aan de achterkant.
Als je iets minder vult (dus de vulopening niet helemaal boven) wordt er ook minder verbruikt.
Maar dat moet weer niet te weinig zijn natuurlijk....
Succes!! Ruud, ms. Damsterdiep
Ruud en Anneke varen met de luxemotor "Damsterdiep" (1926) met de originele BRONS 1D25 met verstuiverbakje in Nederland, Belgie en Frankrijk. Zie ook de reisverslagen op de BRONS-site, als je geinteresseerd bent.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Smeerolie in koppeling??

Bericht door brons_ad » 12 mar 2015, 20:53

De reacties van de Bronsgroep op Facebook:

-----------

volgens mij hebben wij bij pa in de koppeling een olie wat ze ook wel dubbel 0 noemmen.

------------

stukje over een Brevo op internet: een SAE 30 is veels te dun en dan is de lekkagekans veel te groot. ik doe altijd cardan olie in de mechanische keerkoppelingen. lekkere dikke SAE 90 of SAE 80, gewoon overal te koop en geschikt voor tandwielsmeringen als het koud is plakt de koppeling dan wel met starten en lummelt een beetje mee. de kans dat dat bij andere oliesoorten gebeurt is ook aanwezig. ik heb al veel soorten geprobeerd maar cardan olie werkt het best. inderdaad niet overvullen want dan wordt de kopeling te heet en gaat zijn olie eruit gooien en slippen. ik vul altijd tot 2 vingers onder de as.(schippers wijsheid)

--------------

In het boekje van de Brons KK staat het volgende: Tandwielkamer: Draai de koppeling zo dat de ene vuldop boven staat en de andere schuin naar beneden. Draai beide doppen eruit en giet zoveel olie in dat het er bij de onderste uitloopt. Draai daarna beide doppen er weer in. In het platenhuis moet . Platenhuis, hier moet ongeveer een halve liter liefst dun vloeibare olie in. om dat in te gieten is er een vulopening met sluitschroef aangebracht in de hefboomkamer. Ik moet zelf ook binnenkort eens de KK inspecteren en de olie verversen dus ook ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen!

------------

Bij de brevo werkt het vullen precies hetzelfde, ik gebruik daar gewoon transmissie olie voor 80W90 en heb nooit last dat de koppeling blijft plakken (slippen) als deze koud is

----------------

Beste Ad,
Voor zover ik weet moet in de motor dezelfde olie als in de koppeling. Dat is in de winter sae 30 en in de zomer sae 40.
Ik heb altijd 40, in de winter verwarm ik de machinekamer ruim voordat ik start.
Voor de tandwielen en lagers zou de olie wel wat dikker kunnen zijn maar voor de wrijvingsplaten die je tegenelkaar drukt voor de vooruit (schroefas rechtstreeks gekoppeld aan krukas) moet je ook weer niet te veel smering hebben.
Sae 40 heeft één nadeel: bij langdurig met hoog toeren achteruitslaan lekt er achter olie. Zal wel zo'n slakkenhuis omheen zitten die het bij vooruitdraaien terugpompt.
Groet, Jitze

------------------

ik gebruik in mijn brevo, in de tandwielkast sae 80 en voor de platen sae 30, de gewone motorolie dus, werkt allemaal naar behoren, bij de platen lekt wel eens wat, gewoon er weer wat bij gieten , geen probleem.

------------

Brons heeft maar één oliereservoir voor de koppeling.

--------------

ik zit toch nog even te kijken naar de brons KK en daar zit verschil in. In het boekje van de 2takt motoren staan 2 verschillende keerkoppelingen getekend. De 1 is voor 20 tot 150Pk en nummer 2 is voor 200Pk. Er zou dus volgens de handleiding een vuldopje ergens in de hefboomkamer moeten zitten......toch binnenkort maar eens goed kijken ter plekke.

------------------

Joris de Groot
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2006, 08:50

Re: Smeerolie in koppeling??

Bericht door Joris de Groot » 13 mar 2015, 11:49

Hallo Ruud.

Bedankt voor je reactie.
Van Ad heb ik ook al het een en ander doorgekregen. De meeste informatie van andere Brons liefhebbers komen overeen met dat van jou.
Ik zit er nu aan te denken om tandwielkastolie SAE 80 in te doen.
Hieronder een link naar de olie die ik op het oog heb.
http://www.metropa-rotterdam.nl/Tandwielkastenolie.html

Mvg,

Joris

Plaats reactie