Lagerbus nokkenas

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
Zwijnenburg
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2016, 21:11

Lagerbus nokkenas

Bericht door Zwijnenburg » 31 okt 2016, 21:36

Bij demontage van de oliedrukpomp van mijn Brons "C" vier takt teneinde de werking van de schoepen te inspecteren
(vernieuwen veren) bleek dat de draadeinden waar het pomphuis mee bevestigd is krom te zijn. Na verwijdering van de draadeinden bleek de nokaspot speelruimte te hebben op het frame. In de kraag van de nokaspot zitten 3 halfronde uitsparingen . De nokaspot is niet uitgesleten. De vraag is nu: Wordt de nokaspot door de 3 draadeinden op zijn plaats gehouden, of moet de speling met het frame gecorrigeerd worden ? Hoe controleer je verder de correcte positie van de nokkenas en hoe kun je dat afstellen ?

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Lagerbus nokkenas

Bericht door brons_ad » 18 nov 2016, 21:45

Ik had de vraag even doorgezet naar de Bronsgroep op Facebook en daar zijn wat vragen en antwoorden geplaatst:
Ik zet de belangrijkste dingen hier even neer:
---------------
Zou eerder de vraag willen stellen waarom de draadeinden krom zijn. Kunnen geen kant op en houden alleen de pomp op zijn plaats.
-------------------
Bij type D centreren de buitenste lagers in het blok doormiddel van een pasrand en moet je de tussenliggende stellen. Is dat ook niet zo bij type C? Zie op tekening wel een (pas)randje. Moet sowieso goed in-lijn staan en soepel lopen.
--------------------
Wij inderdaad problemen gehad, maar dat was dat de oliedruk is weggevallen door ingestuikte veren. Deze zorgde ervoor dat er een drijfstanglager eruit liep. Dit was op de rivier. De pomp is geheel uit elkaar geweest en gereiningd en verzien van nieuwe drukveren.
(Peter Egas van mslb Anna)

Er was gewoon een goede passing. De draadeinden waren ook in goede staat.
-----------------

Plaats reactie