Tjalk Dankbaarheid met Deutz-Brons SBRrMZ 7

verhalen over de Deutz-Brons, van Berkel ea. motoren die volgens het Brons verstuiverbak systeem werken.
Plaats reactie
Wybe-M
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 feb 2006, 15:55

Tjalk Dankbaarheid met Deutz-Brons SBRrMZ 7

Bericht door Wybe-M » 25 feb 2008, 18:53

In Weekblad Schuttevaer nr. 8 van 23 februari 2008 staat in de rubriek 'De erfenis' een verhaal over de Groningse tjalk Dankbaarheid van Dirk Bruin met een 2 cylinder Deutz-Brons 7 serie aan boord (uit 1918).
Via http://www.schuttevaer.nl kun je gratis deze krant ophalen/bekijken.

Onderstaand het fotootje dat erbij stond van de motor.

In het verhaal staat dat deze Deutz is afgekeken van Brons. Niks is minder waar. Deutz had een licentie op het patent van Jan Brons. Deze eiste daarbij wel dat de naam Brons in de motornaam voor moest komen, daaruit resulteert o.a. de Br in het serietype SBrMZ 7. S staat voor Schiff en Z voor Zwei.
Ook staat er dat : 'de diesel liep in een aparte ruimte op de kop met een eigen klep tussen de in- en de uitlaatklep'

Met die eigen ruimte voor de diesel zal het 'bakkie' bedoeld zijn. Volgens mij is de derde klep bedoeld voor de startlucht bij het starten en niet voor de diesel.

Afbeelding

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Tjalk Dankbaarheid met Deutz-Brons SBRrMZ 7

Bericht door brons_ad » 28 feb 2008, 21:00

Je ziet aan dit bericht dat zoiets een eigen leven gaat leiden als je niet uitkijkt.

Ook op het kustvaartforum was een zelfde verhaal naar aanleiding van een advertentie opgedoken, ik heb daar een kort antwoord opgegeven:

-------------
ben schreef:Een advertentie uit 1919 die toch een vraag opwerpt: "verkocht Deutz dan Brons motoren" :?:

Afbeelding


Het Antwoord is Ja en Nee!
Op 30 jan. 1906 werd het duits patant afgegeven (met terugwerkende kracht vanaf 19 april 1904) onder nummer 167149.
Deutz had al snel belangstelling hiervoor en al in het voorjaar van 1906 is dr.Langen in Delfzijl wezen kijken.
Na onderhandelingen is in 1907 het duits patent verkocht aan Deutz voor 35.000,- guldens. Met oa. de afspraak dat de naam Brons erin moest blijven en waar wel en niet verkocht mocht worden.
Het werd dus Deutz-Brons motoren.
Het verbeterde verstuiverbakje kwam in een 2de patent te staan en omdat Deutz al eigenaar van het eerste patent was, is patentnr. 190914 op naam van Deutz.

Deutz maakte dus Bronsmotoren volgens zijn eigen ontwerp die werkten volgens het systeem die in beide patentschriften staat.
Het verstuiverbakje of zoals de duitsers zeggen "kapsel"
------------------------------

De derde stoterstang is voor de luchtstart, de dieselklep wordt bediend door de inlaatklep.

dirk bruin
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2008, 20:24

Re: Tjalk Dankbaarheid met Deutz-Brons SBRrMZ 7

Bericht door dirk bruin » 04 apr 2008, 20:34

Even op het brons patent van Deutz:
Tijdens de revisie na het in elkaar draaien van de distributie wielen en regulateur van mijn Deutz - Brons heb ik hemel en aarde afgezocht naar gegevens omtrent de kleppen timing. Toen kwam ik uiteindelijk bij dhr. Tijsenbaard die voor mij in Duitsland is gaan snuffelen en ook van alles heeft gevonden. Ik heb dus via Deutz Rotterdam het verhaal uit Duitsland:
Deutz had dezelfde ontstekingstechniek voor 4 takt dieselmotoren gebruikt als die waar Jan Brons patent op heeft. Toen Jan Brons daar redelijk snel achter kwam moest Deutz voor iedere al verkochte pk fl. 1,-- boete betalen en het patent in overleg met Brons gaan gebruiken, wat de verplichting gaf om de motoren Deutz - Brons te gaan noemen, wat ook keurig op de instructieboekjes staat. Deutz heeft dus niet direct netjes het patent van Jan Brons gebruikt.
groeten,
Dirk Bruin

Plaats reactie