Deel 6
Chaumont-Rotterdam (1 maart - 22 mei 2005)
In het webalbum vindt u ook de foto´s van deel 6.
We liggen in dik ijs, er is veel sneeuw en 's nachts vriest het regelmatig -20 graden. De gasolievoorraad slinkt tijdens die dagen redelijk snel ondanks ons lekkere houtkacheltje. Gelukkig kunnen we gasolie bunkeren, keurig met een tankauto gebracht. 1000 liter voor 510 euro, we kunnen weer vooruit!
Op 8 maart komt de scheepvaart weer een beetje op gang en we kunnen achter een konvooi van 10 vrachtschepen aan, 30 sluizen in twee dagen, schip voor schip door de handbediende sluizen, uiteraard.
Na Vitry-le-Francois (hier sluit het "Canal de J" aan bij het "Canal latéral á la Marne")komen we gelukkig weer in ons eigen tempo. Ook breekt de lente ineens snel aan, het gaat OK!!
De kanaalstruktuur in noordfrankrijk is erg uitgebreid. De Fransen hebben kanalen gegraven tussen heel wat rivieren zoals de Marne, de Aisne, de Oise, de Sambre, de Somme. De mogelijkheden zijn legio.
Wij gaan eerst nog een stuk de Marne op, oa. naar Epernay (dure haven, druk wegverkeer) en Cumières (gratis liggen, water en stroom, rustig).
Het tarieflijstje van de jachthaven van Sillery ziet er zo uit:
Schepen tot 8 meter: 4 euro
Schepen tot 10 meter: 6 euro
Grote schepen: 51 euro,
Echt waar! Wij hebben daar niet aangelegd, wel 100 meter verder bij een sluis, gratis natuurlijk!!
Via de Oise en een deel van het "Canal du Nord" bereiken we Peronne, we varen onder een brede, oude spoorbrug door die al zeker 30 jaar niet meer wordt gebruikt. Dat is voor ons jammer want we wilden naar de kust voor familiebezoek. Ook een huurauto zat er niet in, helaas. We gaan westwaarts over het "Canal de la Somme".
Overal verwijzingen naar (vooral) de eerste wereldoorlog, ook hier is heel wat afgeknokt. Het kanaal is geweldig, smal en rustig, absoluut de moeite waard. Veel watertjes, plassen, zijkanaaltjes, moerassen.
In Cappy is een huurbotenbedrijf en we ontspannen hier een weekje, 40 euro mét water en stroom.
We liggen twee dagen in Amiens. De grootste kathedraal van Frankrijk is zeer indrukwekkend. Ook zien we de jaarlijkse vlooienmarkt in het centrum, 2000 kramen.
We kopen er (op bestelling….!!) een paar leuke franse balkonhekken.
Ons einddoel is Abbeville, we kunnen nog verder naar de kust maar een orienterend bezoekje deed ons daar van af zien. In Abbeville moeten we 500 meter achteruitvaren door een bocht en twee bruggen om de steven te kunnen keren.
Over het Canal du Nord gaat het dan gezwind noordwaarts. Je volgt het "Canal de la Sensée en de Schelde. Op de sluis aan de frans-belgiese grens betalen we 1 euro 5 ct. voor de passage.
We zijn na 22 maanden weer Frankrijk uit!!
In Gent brengen we een erg fijn Pinksterweekend door, er is ook nog een verzameling nederlandse kleine plat- en rondbodems, feestje!!! Maandagmorgen vertrekken we en schutten vrij vlot door Merelbeke. Met afgaand tij vliegen we zo naar Antwerpen.
Denken we!....Maar dat gaat niet lukken.
Ruud stuurt in de binnenbocht van Berlare iets te ver naar de oever en jawel, aan de grond, grrrrrrrrr!
Het water valt dan al snel, afgaande binnenvaart probeert ons te helpen maar dat resulteert in diverse gebroken trossen. Jachten varen volgas voorbij, veroorzaken veel golven, die ons nog een duwtje in de verkeerde richting geven. Bedankt, hoor!
De rivierbodem is vrij vlak, we liggen maar een klein beetje scheef en 's avonds om 11 uur spoelen we met de vloed gemakkelijk weer vrij. In het donker (natuurlijk gaat het regenen) scharrelen we naar een steigertje 12 kilometer verderop en voelen ons een beetje moe.
Het is precies wat Hester zegt: "Je hebt zoveel gevaren, je bent zo ver geweest en zo, je denkt, ik weet het wel". Maar blijven opletten is dus de boodschap!
De volgende morgen bereiken we dan toch Antwerpen en eten buitengewoon lekker op de wal. Via Tholen naar de Volkeraksluizen. Dordrecht ligt in het verschiet.
U merkt het al, beste lezers en lezeressen, snel einde van de reis, snel einde van het verslag. Rotterdam, de Veerhaven verwacht ons!!!
Maar de volgende reis staat alweer in de steigers…………………
Nog een paar feiten over deze mooie reis:
Gevaren kilometers: 5174 km.
Draaiuren van de BRONS: 875 uur
Gepasserde sluizen: 977 stuks.
Aantal ligplaatsen: 220 stuks