vakantie Tsjechie 2007

Verhalen die betrekking hebben op langere reizen waarin de Bronsmotor een hoofdrol speelt. Dan kan een reis zijn die in het verleden is gemaakt maar ook een reis die op dit moment op het forum is te volgen.
Plaats reactie
brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

vakantie Tsjechie 2007

Bericht door brons_ad » 18 aug 2007, 20:15

Tsjechie stond al langere tijd op mijn lijstje om eens met vakantie te bezoeken.
Enerzijds natuurlijk ivm. de bronsmotoren die daar werden gemaakt door oa. Laurin en Klement (nu Skoda)
De andere kant is natuurlijk het land zelf en de prachtige stad Praag.
De rest van de familie kan ik natuurlijk ook niet vergeten.

Voordat de reis begon was er heel veel te regelen want diverse bezoeken moet je al langere tijd van te voren regelen.
In het archief van Skoda kon ik toch nog heel wat dingen terug vinden en daar zaten heel interesante zaken tussen.
In het skodamuseum in Mlada boleslav staan ook nog 2 L&K bronsmotoren opgesteld.

Afbeelding

Een week later had ik een afspraak in Praag bij mijn vriend Tomas.
Hij zou mij die dag meerdere motoren en motorencolecties laten zien.
's morgens in alle vroegte vertrokken wij naar een museum in Caslav waar heel veel motoren trekkers enz. enz. staan.
Daar trof ik een motor aan van het merk Novak wat verdacht veel op een verstuiverbak motor leek. De tijd zal het mischien duidelijk maken want ik zal er nog wat dieper in duiken.


Afbeelding

Bij een vriend van Tomas stond een prachtige L&K motor (een vroeg exemplaar want hij heeft nog alle kenmerken van een echte Brons) die momenteel wordt opgeknapt.

Afbeelding

Daarna ging de reis naar het museum van de Praagse riolering.
Vorig jaar hebben ze een motor in bezit gekregen uit een oude molen die een plaatsje gaat krijgen in een ruimte van dit museum.
Momenteel ligt de motor er als oud vuil bij maar dat komt goed!
De motor is van Spojene stroj¡rny company. Ringhoffer was 1 van de bedrijven die in deze firma zat.

Afbeelding

Bij het Praga museum in Praag vond ik ineens een MOTOR BRONS waar nog een heel verhaal aan vast zit.
Dit geeft waarschijnlijk nog weer een nieuwe draai aan de fabrikanten die verstuiverbakmotoren maakten in Tsjechie.
Ook deze verhalen moet ik nog verder onderzoeken.

Kortom, een vakantie waar ik veel contacten heb kunnen maken en zeker een land om nog eens te bezoeken.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

foto's tsjechie

Bericht door brons_ad » 18 aug 2007, 20:32

Een fotoalbum over de reis vindt u op:


http://album.zoom.nl/user/bronsmotor/tsjechie/


dmv. bovenstaande verwijzing komt u op het Zoomalbum.

Afbeelding

Plaats reactie