schepenliften in Belgie

Verhalen die betrekking hebben op langere reizen waarin de Bronsmotor een hoofdrol speelt. Dan kan een reis zijn die in het verleden is gemaakt maar ook een reis die op dit moment op het forum is te volgen.
Plaats reactie
brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

schepenliften in Belgie

Bericht door brons_ad » 18 okt 2008, 20:53

Afgelopen week was ik een paar dagen herfstvakantie aan het houden in Belgie.
Al heel lang stond op mijn lijstje een bezoek aan de schepenliften in de buurt van Charleroi.
De oudste liften zitten in het Centrumkanaal en bestaan uit 4 liften die de totale hoogte van 4 keer 17 meter overbruggen.
Het zijn hydraulische liften die dus met waterkracht werken dmv. de wet van Archimedus.
Zeer indrukwekkend als je ziet dat de principes bij deze liften al voor het jaar 1900 werden toegepast.
De lift bestaat uit 2 bakken van 50 meter bij 5,8 meter en 3,15 meter diep.
In die bakken staat ongeveer 2,4 meter water waardoor de bakken dus ongeveer 1100 ton wegen.
Elke bak rust op een zuiger met een diameter van 2 meter die in een met water gevulde cilinder schuift , de cilinder heeft een diameter van 2,06 meter en een lengte van 19 meter.
De 2 cilinders zijn dmv. een leiding en een afsluiter met elkaar verbonden en werken dus als communicerende vaten.
In de bak die boven staat laat men ongeveer 30 cm water extra erin lopen waardoor de bovenste bak dus 75 ton zwaarder wordt dan de onderste.
Bij het openen van de afsluiter stroomt het water naar de andere kant waardoor de ene bak zal dalen en de andere zal stijgen. De bovenste bak zal nu ook beneden aan komen doordat hij 75 ton zwaarder was als degene die beneden stond.
Heel slim en doordacht principe, aangepast door ing. Clarck

Afbeelding
lift 3

Afbeelding
uitvaren bovenin lift 3

Afbeelding
lift 2

Afbeelding
lift 1 is in onderhoud na het ongeval wat in 2002 is gebeurd.

Het totale hoogteverschil wat met deze vier liften wordt overbrugd is dus zo'n 65 meter.
Het grote voordeel van dit systeem is het waterverbruik, bij gewone sluizen zou je wel zo,n 30 sluizen nodig hebben die allemaal een gigantische hoeveelheid water nodig hebben om te werken. Dit water is vaak niet aanwezig zodat er gezocht is naar een zuiniger systeem.
De eerste lift is uit 1888 en het kanaal was in 1917 klaar om bevaren te worden.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: schepenliften in Belgie

Bericht door brons_ad » 18 okt 2008, 21:01

De vier oude liften zijn vervangen door een grotere nieuwe lift bij Strepy Thieu.
De nieuwe lift bestaat uit 2 bakken van 112 meter lang en 12 meter breed, er kunnen schepen in tot 1350 ton.
Totale gewicht van 1 bak is 8000 ton die een hoogteverschil overbrugt van 73,15 meter.

Afbeelding
de schepenlift.

Afbeelding
uitvaren.

Afbeelding
nieuwe schepen zitten in de bak en gaan omhoog.

Afbeelding
halverwege.

Afbeelding
bovenin varen ze er dan weer uit.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: schepenliften in Belgie

Bericht door brons_ad » 18 okt 2008, 21:08

De 3de lift zit in het kanaal van Brussel naar Charleroi.
Het is een lift die bestaat uit 2 bakken die de helling worden opgetrokken waarbij een hoogteverschil wordt gehaald van 68 meter.
Ook deze lift is voor schepen tot 1350 ton.
De naam van deze lift is "het hellend vlak van Ronquieres"

Afbeelding
de schepenlift aan de bovenkant.

Afbeelding
een schip onderweg naar beneden.

Afbeelding
beneden gekomen vaart het schip er weer uit.

Plaats reactie