Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk 2013

Verhalen die betrekking hebben op langere reizen waarin de Bronsmotor een hoofdrol speelt. Dan kan een reis zijn die in het verleden is gemaakt maar ook een reis die op dit moment op het forum is te volgen.
Plaats reactie
brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk 2013

Bericht door brons_ad » 19 jun 2013, 19:05

Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk, 2013

Afl. 1 Rotterdam – Dinant, mei 2013
We hebben de keus tussen de Schelde en de Maas in België om in Frankrijk te geraken.
Allebei leuk varen maar in Vlaanderen kost de doorvaart €80, in Wallonië niks. Daarom is de Maas natuurlijk de favoriete passage, Hollanders dat we zijn………
De BRONS is OK bevonden (na een paar klussen……..), we gaan!!

Afbeelding
1. nieuwe trossen 5 x 25 meter

Als we op maandag 27 mei 2013 bij de sluis van Lanaye met een verval van 14 meter (waar een hele grote nieuwe kolk wordt gebouwd) over de grens met België gaan hebben we in Nederland al weer ruim 400 kilometer achter het roer (oa. Breda, Utrecht, Haarlem) maar dat is een soort aanloop.

Afbeelding
2. ook nog een nieuw vouwfietsje!!

We zijn echt op weg, onze plannen zijn natuurlijk “rekbaar”, het idee is in Noord- en Midden-Frankrijk te varen.
(De route naar het zuiden laten we dit jaar voor wat hij is, ver, lang maar ook wel errug leuk natuurlijk!!!)

Afbeelding
3. overzicht sluizen panheel.

Op de Nederlandse Maas hebben we 2 á 3 kilometer stroom tegen, niet erg natuurlijk en met 20 pk op de schroef gaan we lekker rustig naar boven. We veroorloven ons -- na een zeer onrustige nacht op het Albertkanaal-- gelijk maar een ommetje, bij de sluis Visé van het Albertkanaal naar de Maas schutten en 10 kilometer verderop bij de sluis Monsin weer terug naar het kanaal. Ach, zo blijf je lekker bezig, nietwaar?
Bij de beruchte sluis Ivoz-Ramet wordt ook al een nieuwe grote sluis bijgebouwd, dat was wel heel erg nodig.
De oude sluis is bij de binnenvaart één van de slechtst bekendstaande sluizen van België. Oponthoud, stremmingen, kapot……………hopelijk brengt de nieuwe sluis daar verlichting in. Maar In dit geval staat de sluis aan de onderkant open (onze kant dus) en we kunnen met drie geladen schepen en een jacht direct naar binnen en vlot naar boven, een nieuwe ervaring voor ons. We overnachten in Amay aan een van-een-oude-sluismuur-tot-kade-omgebouwde, jawel: kade. Mooi, man! Die geweldige onweersbui doet daar niks aan af!
We hebben goeie zin om weer een mooie reis te maken en dat lukt prima. De routine van de sluizen zit er weer snel in en we gaan lekker.
De BRONS maakt onverstoorbaar zijn klappen, smeren, koelen en koesteren zijn de toverwoorden voor deze oude machine, 88 jaar oud inmiddels.
In het zuiden van België neemt de stroom wel toe, soms gaan we 5 km/uur, ongebruikelijk voor deze tijd van het jaar maar “allez, zunne, c’est la vie”. Eind mei liggen we in Dinant aan een stoffige, onaffe kade achter het casino.
Die verdienen aan ons echt helemaal niks.
Nog een klein stukje tot de franse grens…………….

Nog even dit:
De nederlandse overheid heeft bedacht dat onze historische schepen met ingang van dit jaar niet meer op rode gasolie mogen varen maar uitsluitend op witte dieselolie. Dat scheelt niet alleen zo’n 40 cent per liter maar ook het bunkeren is veel lastiger geworden. Jachthavens kunnen we vaak niet in en bunkerschepen hebben meestal geen witte olie aan boord. Oplossing: Fiets aan de wal en met de fietskar en twee vaten naar een tankstation, met een hevelapparaatje de olie in de tank zien te krijgen. Gedoe, geknoei, primitief dus.
En ook genoeg hierover gezeurd, we varen en we blijven varen zolang dat kan!!
En zeker met die oude 1-cilinder 25 pk. ongelofelijk mooie BRONS motor……..!!
Groeten en tot de volgende aflevering…….

Ruud Ann en Lex, ms. Damsterdiep

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk 2013

Bericht door brons_ad » 03 jul 2013, 18:08

Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk, 2013

Afl. 2 Dinant - Attigny, juni 2013

Van Dinant naar Frankrijk is maar een paar (grote) sluizen, de sluis “ Quatre Cheminées” markeert de franse grens, het vaarwegenvignet kan uit de kast!!
Afbeelding

We overnachten in Givet met boven op de berg één van de grootste citadellen (citadels?) die we ooit hebben gezien.
Het is te warm om er naar toe te klimmen, volgende keer maar……..
Direct na Givet wordt er een enorme lus in de MAAS afgesneden met een tunnel en twee sluizen.
De sluizen zijn ineens veel kleiner maar nog steeds 47 x 5.40 meter, de tunnel is die beruchte rotstunnel (hier staat niet: rottunnel…..) van HAM, zonder jaagpad, net ietsje langer dan 500 meter maar toch lastig. Zonder zonnetent gaat dat prima, mét tent gaat niet, zoals we een keer hebben ervaren…….
De MAAS stroomt flink en dat zal niet minder worden de komende dagen.
We schieten dus niet echt op, zeker niet in de smallere delen van de rivier zoals bij Fumay en Monthermé maar we kunnen zo wel lang van de mooie uitzichten genieten!! Zoals de prachtige “Dames des Meuse” waar je tussen enorme groene heuvelhellingendoorvaart.
En de BRONS, ja, de BRONS, wat moet ik daar nu weer over schrijven. Die ouwe kar heeft ons nog nooit echt in de steek gelaten, al die inmiddels meer dan 40.000 kilometer varen en meer dan 5000 sluizen niet. Dus……………!!!

We komen aan in Charleville-Mézières op 5 juni 2013. De steiger hier en de haven lijken dagelijks op een nederlandse camping, 80 % van de schepen is Hollands.
We liggen hier wat langer dan we gedacht hadden: Ann ontwikkelt een fraaie ontstoken talgklier in haar nek met pijn en ongemak. Doktersbezoek en veel antibiotica worden gevolgd door een operatieve ingreep in het ziekenhuis onder plaatselijke verdoving. Voor de nazorg komt er elke ochtend een verpleegster aan boord die de zaak keurig verzorgt.
Wat een luxe manier, niks zelf knoeien!!
Wisselend weer maar met mooie dagen wordt er natuurlijk geschilderd!!
Afbeelding
2. mooi weer ….schilderen!!!

Wisselend weer, jawel, ik praat niet graag over het weer maar op 23 juni brandt de houtkachel en de regenjassen hangen te drogen. Het kan verkeren………..
Ann geneest niet echt snel maar wel goed, we vertrekken uiteindelijk op 29 juni na 24 dagen uit Charleville-Mézières en schutten bij de beroemde denneboom bij Pont-à-Bar naar het Canal des Ardennes. Vanaf ons vertrek uit Rotterdam zijn we uitsluitend naar boven geschut en na nog drie sluizen zijn we op het hoogste pand van dit kanaal (162 meter) en storten ons aan de andere kant naar beneden via een sluizentrap van 26 sluizen. In 5 uur tijd zakken we weer 100 meter en dat over een afstand van nog geen 5 kilometer. Daar doe je al die moeite voor!!
Maar wat een geweldig mooi gebied………….alleen geen foto’s…………….jammer………

Afbeelding
Afbeelding
3. Charleville-Mézières en een ligplaats de dag na vertrek, zoek de verschillen……..

We liggen twee dagen aan een kadetje in Attigny voor dieselolie, boodschappen en ineens is het alweer juli, einde van juni en van aflevering 2 van dit verslag!!

Tot het volgende,
Ruud Ann, Lex, ms.Damsterdiep, Berry-au-Bac.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk 2013

Bericht door brons_ad » 10 aug 2013, 19:37

Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk, 2013

Afl. 3 Attigny - Joinville, juli 2013

Langzaam (20 pk…..) maar zeker (…..BRONS!!) vervolgen we onze weg over het Canal des Ardennes,
je kunt daar per slot maar één kant op.
Sluis in, sluis uit, het ritme van de kanalen neemt snel bezit van ons, het voelt goed.
We zijn weer helemaal gewend aan het trage tempo op deze wateren, als je voor een sluis of zo
moet wachten dan wacht je gewoon, zonder stress.
Tenminste, dat zou zo moeten gaan, we spreken wel jachtenschippers die dat dus niet kunnen.
En die dus ook niet genieten van dit “gedoe”.

Afbeelding
1. stadhuis van Rethel

Een stop in Rethel is prettig, redelijke plek met stroom en water voor € 5 per dag en goede Wifi in
een kroeg.
Ik kan dus gelijk afl. 2 (juni 2013) van dit verslag naar Ad sturen, onze onvolprezen webmaster in
Waverveen.

Afbeelding
2. sluis activeren

Bij de splitsing van Berry-au-Bac gaan we bakboord uit en draaien het Canal de l’Aisne á la
Marne op, 56 kilometertjes met 24 sluizen én een tunnel van 2300 m, de tunnel van Mont-de-Billy.
Een volwassen tunnel dus, na de tunnel(tje)s van Ham en Revin.
Voor de zekerheid en voor onze eigen rust breken we de hoge achterkant van de zonnetent af en tokkelen relaxed in een
klein half uurtje door deze 150 jaar oude maar inmiddels goed verlichte tunnel in de heuvel.

Afbeelding
3. tunnel van Mont de Billy

Condé-sur-Marne, weer een splitsing, we gaan opnieuw bakboord uit en varen nu op het Canal
Latéral á la Marne, ook al een paar jaar geleden gegraven.
Je moet je eens voorstellen dat al deze kanalen met sluizen en tunnels stammen uit de 19e
eeuw, gemaakt met pikhouwelen en houten kruiwagens, gewoon handwerk dus.
En vroeger was het erg druk op deze kanalen, 20 of 30 spitsen per dag was op sommige
trajecten normaal.
En realiseer je dat er in het begin alleen maar gejaagd werd, stel je een (houten) schip van 30 of
(later) 40 meter voor, voortgetrokken door een lijn naar de wal.
Eerst gewoon door mensen, later door paarden en ezels, motorvoertuigen, locomotieven
(hier en daar ligt de rails er zelfs nog min of meer).
Rond eeuwwisseling (die van de 19e naar de 20e………) begonnen de eerste schepen met schroeven
te komen.
En wij als pleziervaarders mogen gelukkig gebruik maken van dit netwerk van water waarvan de
meeste kanalen (verbazend maar fijn) nog steeds open zijn.
En, het mag duidelijk zijn, dat doen we met veel plezier, vroeger was het hard werken!!
Op 9 juli 2013 komen we aan in Châlons-en-Champagne, een aardige stad, we liggen bij een groot
park, fijn voor Lex ook.
De ontvangst is minder prettig, de eerste nacht al wordt mijn fiets van het voordek gejat, wel
een domper.
Het wachten op het politiebureau voor een aangifte duurt ruim twee uur, ook niet echt
humeurverhogend (en waar doe ik het voor??).
Een zeer rap frans pratende juffrouw maakt een keurige aangifte in 5-voud, ik moet ze allemaal
tekenen en zij ook trouwens…………

Maar gelukkig staat het bier aan boord koud.
En, ook gelukkig, heb ik dat nieuwe vouwfietsje nog (zie afl. 1) maar daar kan de boodschappenkar
weer niet achter………
OK, genoeg hierover. Soit!

Afbeelding
4. al 40 jaar verlaten zwembad

We blijven hier in Châlons-en-Champagne een dag of tien liggen, Ann gaat voor een weekje naar
Nederland en komt met Joke met de auto terug.

Afbeelding
5. pech, fiets weg!!

Ik ga maar weer eens schilderen, denk ik.
En lopen met Lex.
En lezen.
En zo.

Afbeelding
6. op pad

Het bezoek van Joke is het eerste in een rij, we noemen maar even Daphne, Ico, Yfke en Quin,
André, Germienke en Robin, Remco,Yolanda, Wolf en Duko, Emile,Femke, Keri en Floor, Hester,
Jef, Pol en Maas.
En natuurlijk tussendoor en ook met sommigen varen, sluisje in, sluisje uit, dat is nu eenmaal zo op
die franse kanalen…………

Afbeelding
7. ook sluisdeuren

Canal de l’Aisne á la Marne (24 sluizen), Canal lateral á la Marne (15 sluizen), Canal de la Marne á la
Saône (heet nu trouwens Canal entre Champagne et Bourgogne; 114 sluizen en een tunnel van 4820
meter).

Op 27 juli raast er een storm over ons heen, het bijbootje waait van zijn plek en het badkamerluik
verdwijnt in het kanaal.
Het hele schip ligt vol met takken, blaadjes en heel veel gruis.
Het kanaal blijkt de volgende twee dagen gestremd te zijn omdat er in St. Dizier vier dikke platanen
in het kanaal gewaaid zijn.

Opruimen kost tijd natuurlijk.

Afbeelding
8. stormpje

We vorderen langzaam en op 1 augustus 2013 zijn we pas in Joinville, nog 43 sluizen van het
hoogste pand en de tunnel vandaan.
Maar wat kan het schelen?
Wat leuk is dat we hier weer spitsen (de vrachtschepen waar deze kanalen voor gemaakt zijn)
zien, niet veel soms één per dag en soms vier.
Ik begrijp dat 30 schepen per dag vroeger normaal was………

Afbeelding
9. Spitsenvaart

Even over het weer: het is (ook voor franse begrippen) langdurig ongewoon warm hier,
dagenlang ruim boven de 30 graden, ook binnen ….. helaas.
Maar ons hoor je niet klagen!

Beste lezers en allen, dat moet het dan weer zijn.
Groeten en liefs van Ruud, Ann en Lex, ms. Damsterdiep.
Langres , Frankrijk

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk 2013

Bericht door brons_ad » 19 sep 2013, 20:19

Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk 2013

Afl. 4 Joinville – Montchanin, augustus 2013
Het “Canal entre Champagne et Bourgogne” stijgt naar 340 meter boven de zeespiegel en is daarmee één van de hoogste kanalen in Frankrijk, met een tunnel in het hoogste pand van 4820 meter, met de aanlopen aan beide zijden ruim 7 kilometer smal met 1-richtingsverkeer. Dit enorme project is eind van de 19e eeuw uitgehakt……….

Afbeelding
1. gps-bewijs hoogtemeter

60 meter boven die tunnel ligt het dorp Balesmes, je vaart recht onder de kerk door en echt niemand merkt daar wat van. Vanuit Vitry-le-Francois (Marne-kant van het kanaal) klimmen we 71 sluizen omhoog, na de tunnel dalen we 42 sluizen naar de Saône, totaal een kanaal van 224 kilometer. Stel je voor hoe………….nou ja, ik kan wel blijven zeveren over die kanalen en alles wat daar bij hoort; het fascineert me gewoon: niet alleen het maken ervan, ook het verzinnen en uitzoeken en uitmeten en dat allemaal met beperkte middelen. Ik noem een schep, een pikhouweel en een kruiwagen. Maar ook met redelijk primitieve meetgereedschappen. Maar wel met veel mensen, die kostten toen weinig. En veel, héél veel stenen want ook bovengenoemde tunnel is helemaal opgemetseld met natuursteen , glad en strak.

Afbeelding
2. Langres

Na een mooi bezoek aan Langres gaan we op 10 augustus dus weer door die tunnel (eerste keer in 2005 in de winter), we doen er iets meer dan een uur over. Strak sturen want de geul is 5.60 meter breed en de tunnel is 3.75 hoog…… in het midden dan. De achterkant van de zonnetent hebben we weggehaald dan blijven we aan de niet- jaagpad kant goed vrij. Nog één ding over die tunnel, hij is oud, absoluut maar inmiddels goed verlicht, je moet goed afstand houden van een schip vóór je, ook geregeld met lichten. Er zijn tegenwoordig in het vaarseizoen maar een tiental schepen per dag en soms een paar vrachtschepen per week.

Afbeelding
3. sousterrain de Balesmes, 5 kilometer tunnel…..

Jammer maar zo is het, het blijft een wonder dat deze kanalen allemaal nog steeds open zijn.
De laatste 22 handbediende sluizen hier worden trouwens toch ook nog omgebouwd voor automatische bediening met behulp van een knoppenkastje dat ieder schip meekrijgt op deze route. Dure grap. Wonderlijk maar fascinerend.
De automatische sluizen werken meestal prima maar een paar weigeren dienst. Telefoneren naar een onzichtbare sluismeester levert het volgende op: “Misschien is uw schip te klein voor radardetectie”. Monsieur, we zijn 25 meter lang!! Maar het kwam natuurlijk allemaal goed……….

Afbeelding
4. klein scheepje??

Het landschap is werkelijk schitterend maar aan de Saône kant erg dun bevolkt, geen winkels dus en geen bakker bijvoorbeeld. Gelukkig hebben we altijd noodbrood in voorraad (voorgebakken broodjes en zo). Na de 114 spitsenmaat sluizen op het Marne-Saône kanaal zijn de vier grote(re) sluizen op de Saône een makkie.

Afbeelding
5. vrachtspits

Maar geen vrachtvaart meer gezien, wel erg veel huurboten. We liggen zeven dagen in Auxonne zodat Ruud van z’n buikgriep kan genezen (pffff).
Daar ontmoeten we Jan en Steven van “de Goede Verwachting” uit Amsterdam. Die lui komen we echt overal tegen, oa. in Zuid-Frankrijk in 2010, bij Berlijn in 2011, in Blokzijl in 2012. Ze varen ook weleens zullen we maar zeggen……… We liggen vier dagen in St. Jean-de-Losne.

Afbeelding
6. bunkeren in St.Jean-de-Losne (wit of rood??)

Daar bunkeren we 150 liter WITTE dieselolie (en 1000 liter rode gasolie, niet verder vertellen hoor!!) en we wachten op Frits en Nell die met de Shell V van het Bourgogne kanaal komen. We eten samen een paar maal aan de wal, steiger voor de deur dus wel héél gemakkelijk!! Op zaterdag 24 augustus zeggen we weer “au revoir” en scheiden onze wegen…..
Wij gaan richting Chalon-sur-Saône (twee grote sluizen van 180 x 12 meter) en meren voor een paar uurtjes af in Verdun-sur-le-Doubs, de havenmeester vindt dat hij daar rustig € 10 voor kan vragen!! Een nacht zou € 24 kosten, weg dus maar weer. We kennen een steiger in Gergy, 40 kilometer verderop en gaan daar liggen voor de nacht. Dat denken we tenminste, maar na twee uur komt er een boze restauranteigenaar die ons met veel verbaal geweld en uiteindelijk zware nogal criminele dreigementen weg stuurt. (Hij vindt dat we te groot zijn.) Dat gaan wij dus verliezen en om zes uur maken we de touwen los om twee uur later voor de lelijkste sluis van Frankrijk af te meren, de toegang tot het Canal du Centre bij Châlon-sur-Saône.

Afbeelding
7. lelijkste sluis in Frankrijk bij Châlon-sur-Saône

Vandaag totaal 60 km achter de rug met een onprettig gevoel van binnen. Maar het kan niet allemaal leuk zijn en alles kan erger, nietwaar? C’est la vie………..bonne nuit!!
Het Canal du Centre is 112 kilometer lang en heeft 61 sluizen en geen tunnel. Maar wel lekker veel bochten met prachtige vergezichten………… opletten dus. Er is nog wel vaart al merk je wel dat het echte seizoen voorbij is, rustig varen.

Afbeelding
8. sluisbordje Canal du Centre


Het kanaal verbindt Chalon-sur-Saône met Digoin.
Het is 31 augustus als we het hoogste pand bereiken en afmeren aan een grasrand bij Montchanin. We maken een geweldige wandeling om één van de stuwmeren, die gemaakt zijn om het kanaal te voeden. Wat een fraai eind van deze maand. Enne…….van hier tot aan Briare aan de Loire schutten we alleen nog maar naar beneden (75 sluizen) , ’t is maar dat je het weet!!
Tot de volgende keer!! Het ga je goed.

Ruud Ann Lex, ms. Damsterdiep

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk 2013

Bericht door brons_ad » 09 okt 2013, 19:20

Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk 2013

Afl. 5 Montchanin – Châtillon-Coligny, september 2013
Zo, we hebben een lange hete zomer gehad, je ging er gewoon aan wennen. En dan, ineens, loopt de temperatuur in een paar dagen terug van 33 graden naar 12 graden. Het kwam wel weer een beetje goed maar toch………
Daar kun je dus bijna niet aan wennen………..maar zo gaat het nu eenmaal.
Genoeg over het weer.

Afbeelding
1. smal stukje in Genelard

We zijn lekker aan het varen maar liggen bijv. ook een dag of vier in Génelard, een aardige haven met gratis stroom en water. Simon en Liesbeth wonen vlakbij in een zeer fraai gerestaureerde voormalige watermolen en die hebben op zaterdag toevallig een groot feest (Simon wordt 70). Ann gaat er natuurlijk heen en vind het prachtig. Wel van boord gehaald en netjes teruggebracht vanwege enorme regenbuien. Paray-le-Monial varen we deze keer voorbij en we overnachten op 12 september aan de voet van het prachtige stenen aquaduct (ruim 200 meter) bij Digoin. We verkennen het bouwwerk uitgebreid te voet. Ook leuk voor Lex….

Afbeelding
2. aquaduct bij Digoin over de Loire

Dat aquaduct is over de Loire gebouwd en markeert het eind van het “Canal du Centre” en het begin van het “Canal latéral à la Loire”. En dát kanaal leidt van Digoin naar Briare, 196 kilometer en 36 sluizen verder. Dateert ook al van de eerste helft van de 19e eeuw. Bij Décize is er (met twee sluizen) een aansluiting met het “Canal du Nivernais”, daar vaar je een stuk over de rivier de Loire, vroeger met een kettingsleepboot, nu mag je zelf varen (als het waterniveau niet te hoog of te laag is).

Afbeelding
3. allang uitgevaren kettingsleepboot

De sleepboot staat nu op de kant bij een soort museumpje. De volgende aftakking voert naar Nevers met twee sluizen. Daar kon je vroeger ook naar de Loire schutten, de laatste sluis is nu een zwembad. Bij Le Quétin voert het volgende geweldige stenen aquaduct (ruim 300 meter) over de Allier, we varen een meter of elf boven de rivier. Het blijft een bijzonder ervaring met je schip zo hoog boven water te varen.

Afbeelding
4. bij een sluis gekocht voor €3

Jullie hebben natúúrlijk allemaal je huiswerk gedaan en weten dus dat de BRONS met lucht gestart wordt. Die lucht wordt geproduceerd door een tweetraps luchtcompressor met vier kleppen. De compressor wordt aangedreven door de BRONS zelf dmv. een ouderwetse platte leren riem. De kleppen waren zodanig vervuild door al het gebruik dat ze niet meer goed sloten. Dat betekent de boel losmaken, schoonmaken en schuren en weer in elkaar zetten. Anderhalve dag werk maar hij doet het weer!!!

Afbeelding
5. compressorkleppen schoonmaken

Dit gaat niet over het weer maar op 15 september is het vrij snel behoorlijk koud en – je raadt het al – de CV gaat aan en ’s avonds zelfs de houtkachel. Het moet toch een keer, zeker, herfst wordt het echt wel weer, ook als je de kastanjes op de grond ziet liggen. Na twee dagen lopen we weer in T-shirt buiten, kwam het toch nog goed!!
18 sep: We komen op deze dag zes huurboten met alleen vrouwen aan boord. Leuk om te zien en onverwacht natuurlijk. Feestje of zo?
En dan, en dan komen op 20 september 2013 Ardy en Jur in Châtillon-sur-Loire aan boord om een dag of vijf mee te varen. En, hoe toevallig, varen we over het mooiste aquaduct van Frankrijk, het pont-canal van Briare, 662 meter geklonken ijzeren constructie op stenen pijlers, over de Loire. Vóór de bouw van dit aquaduct (1890 – 1896) moesten de schepen eerst afschutten naar de rivier, de vrij gevaarlijke oversteek maken van ruim 1000 meter en dan weer aan de andere kant van de rivier een sluis in zien te komen (stroming!!) en weer opschutten naar het goede nivo. Het aquaduct scheelde gelijk zeven sluizen en een riskante rivieroversteek. Je moet je realiseren dat de schepen toen gejaagd werden. Dat ging op de (stromende) rivier met ankers en lange touwen. Ook heeft er nog een tijd een stoomsleepboot dienst gedaan, van 1880 tot 1896. En toen was het aquaduct klaar, wat een opluchting voor de scheepvaart, kan ik me voorstellen!!

Afbeelding
6. ornament op aquaduct van Briare

Na het aquaduct heet het hier Canal de Briare, (50 km lang met nu 32 sluizen, het oudste kanaal van Frankrijk - -1642 - - met als goede tweede het Canal du Midi). We zijn lekker aan het varen en alles gaat vrijwel vlekkeloos. En de kachel gaat de hele week niet meer aan!! De sluizen doen het allemaal, zeker de handbediende!! We gaan gestaag verder noordwaarts en doen rustig aan. Onderweg zien we allerlei prachtige oude delen van het kanaal van Briare (gebouwd in de 17e eeuw), onder andere een zeventraps sluis die 245 jaar in gebruik is geweest en alweer 140 jaar niet……..

Afbeelding
7. 7-traps sluis Rogny

Onze conclusie over het Canal de Briare: weergaloos!! Ardy en Jur laten ons in Châtillon-Coligny weer alleen na een mooi stukje Frankrijk en een mooi stuk kanaal. En een mooie week met fijne vrienden.
Ach, we overleven het wel…………….!!
Op 27 september arriveren we in Montargis. Hier gaat het kanaal echt dwars door de stad, een route met zeer oude platanen aan de oevers. Een zeer fraaie doortocht.

Afbeelding
8. langs het kanaal in Montargis

We denken te weten dat er boven Montargis een geplande stremming is tot 29 september, twee dagen wachten, geen probleem, goed gepland, denken we. Van de NIET-geplande stremming op de Seine vlakbij Parijs horen we bij aankomst.
Het blijkt dat er een ernstige asbestvervuiling gevonden is in de sluis Coudray. Dat moet uiteraard zorgvuldig verwijderd worden, alle begrip. Het fraaie resultaat hiervan is dat de stremming op de Seine minstens vier weken langer duurt dan voorzien !!!
Nou, dat is fijn, zeg, niet alleen voor ons maar voor zeker vijf schepen die hier liggen te wachten tot het einde van de (geplande) stremming. Wat te doen? Terug- en omvaren is geen optie, dat duurt toch wel acht weken en je komt natuurlijk in andere stremmingen terecht. We besluiten (onze enige optie…….hoezo besluiten??) langzaam verder te gaan en wat vaker langer te gaan liggen.
En dat doen we…………dus.

Groeten en zo van Ruud, Ann en Lex

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Re: Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk 2013

Bericht door brons_ad » 07 nov 2013, 21:18

Met de DAMSTERDIEP (weer) naar Frankrijk 2013

Afl. 6 Châtillon-Coligny – Rotterdam, okt – 3 nov 2013
Zo, beste mensen, de laatste aflevering.


Afbeelding
1. onderweg
Afbeelding
2. onderweg
Afbeelding
3. onderweg

Zoals jullie natuurlijk nog weten (en anders kijk je even in afl. 5..…) lagen we gestremd op de Seine, 60 kilometer van Parijs. Sluis Coudray is zeker een maand langer gestremd dan voorzien. Maar……..er zij twee sluizen naast elkaar, de “oude” was al zeker 20 jaar niet gebruikt en de VNF probeert de ouwe zooi weer aan de gang te krijgen. Deuren gangbaar maken, elektrisch testen, geul baggeren, noem maar op. Gelukt, alle lof!!
Het resultaat is nu dat we donderdagmorgen 17 oktober 2013 om 8 uur ’s ochtends met een hotelboot als eersten na 20 jaar door de sluis naar beneden worden geschut. De Seine stroomt lekker en deze eerste dag meren we af in Bougival, 9 uur, 5 sluizen, 88 kilometer verder en 15 meter lager.

Afbeelding
4. door Parijs

Met 13 kilometer per uur als een speer door het mooie Parijs. Moe maar gelukkig, kan ik melden.
En Ann maakt wéér een geweldige maaltijd, hoe doet ze het toch??
Bij Conflans-Ste-Honorine meren we een uurtje af, er is markt en Ann scoort natuurlijk lekkere kaas en vers brood. Na één kilometer ga je van de Seine -4 km. stroom mee – af, stuurboord uit de Oise op – stroom tegen - en dus ook weer omhoog schutten. De tegenstroom valt mee: ong. 2 km/uur, je hoort ons niet klagen. We gaan gestaag omhoog en liggen zaterdagavond 19 oktober drie sluizen verder in Creil langs een grasrand aan twee bolders die 50 meter uit elkaar staan. Fijn, hoor, goede lange trossen!!

Afbeelding
5. Canal du Nord

Het Canal du Nord is een verbinding tussen de Seine en de Oise met de Schelde. Het loopt parallel aan het Canal de St. Quentin, maar dat kanaal vond men te klein worden. Het graafwerk begon in 1907 en het kanaal is geopend in 1965 (“enige” vertraging opgelopen door twee wereldoorlogen…..), 19 sluizen van 90 meter lang en zo’n 5.70 breed (er varen ook schepen van 5.80 meter!!) en met een flink verval (5 á 6 meter) en twee tunnels, een kleintje van zo’n 1100 meter en een flinke van 4350 meter.
In die tunnel is zelfs een wisselplaats gebouwd midden in de tunnel.Die is gemaakt om de wachttijden niet te lang te maken. Er wordt flink gevaren op dit kanaal, elk pand komen we wel één of twee schepen tegen. Wachttijden dus en trage schuttingen.
Men is begonnen aan een nieuw, uiteraard veel groter kanaal met minder sluizen en géén tunnels. Er zal nog heel wat water door de Schelde en de Seine stromen voordat dit megaproject klaar is!
Op zaterdag 26 oktober 2013 om 12.46 uur verlaten we Frankrijk en varen over de Bovenschelde België binnen, eerst Wallonië (gratis, zo lang als je wilt) en dan nog even Vlaanderen (€ 80 in ons geval voor twee doorvaart dagen).

Afbeelding
6. doorvaart Tournai

Negen sluizen verder (met de fraaie, smalle doortocht door Tournai) naar Oudenaarde. We liggen een beetje illegaal aan een gratis beroepsvaartkade met stroom. Daar horen we van de verwachte storm en we besluiten naar Gent (nog maar twee sluizen en 30 kilometer) te gaan en enigszins beschut in de stad te gaan liggen.
Maandag raast de storm inderdaad over West-Europa en Gent. Hoop windgeweld en losse rotzooi aan dek, verder wat ons betreft OK.
Naar Antwerpen is het 80 kilometer over water, het is een getijdenrivier met een flink hoogteverschil. Als je het goed uitkient en je vertrekt twee uur voor hoog water zou het mogelijk zijn in één dag Antwerpen te bereiken. Maar het is hoog water om 13.30 uur, om vijf uur is het donker (eind oktober…..) en de BRONS heeft maar 20 (geweldige) pk’s. We doen het dus in twee dagen met een stop in Baasrode aan een grote steiger. De tweede dag komen we om vier uur in Antwerpen aan voor de Royersluis en kunnen gelukkig na een uurtje naar binnen schutten. We meren in het donker af in het Kattendijkdok.

Afbeelding
7. MAS Antwerpen

De omgeving van dit oude havengebied is redelijk verpauperd maar er is een gigantische opknap operatie aan de gang: veel nieuwbouw woningen en veel restauratie, betere bestrating, een steeds groter wordende jachthaven en een geweldig mooi nieuw museum, het MAS (museum aan de stroom).

Afbeelding
8. MAS Antwerpen
Afbeelding
9. MAS Antwerpen
Afbeelding
10. MAS Antwerpen

We brengen daar natuurlijk een bezoek aan en we zijn zéér onder de indruk, een geweldige verbetering voor de stad Antwerpen en zeker voor dit gebied. Met nog stops in Tholen (oa de Volkskrant van zaterdag en vers brood!!) en in de vluchthaven van ’s Gravendeel scheuren we zondagmorgen vroeg met vol tij mee in een paar uur naar Rotterdam.
De BRONS doet z’n best: 28 km. in minder dan drie uur en om 11.00 uur meren we in de stromende regen af in het Haringvliet, einde van wéér een mooie reis.

Afbeelding
11. weer in Rotterdam

Maar, beste, lieve mensen, de volgende reis staat alweer in de steigers, daar kunnen we deze winter verder over nadenken.
En voor ik het vergeet; de cijfertjes:
2507 kilometer
472 sluizen
105 verschillende ligplaatsen
1800 liter dieselolie (varen en stroom draaien)
en die oude BRONS heeft toch maar weer 475 uur z’n best gedaan.

Tot de volgende keer!!!
Ruud Ann Lex ms. Damsterdiep

Plaats reactie