rondje 2014 met ms.Damsterdiep

Verhalen die betrekking hebben op langere reizen waarin de Bronsmotor een hoofdrol speelt. Dan kan een reis zijn die in het verleden is gemaakt maar ook een reis die op dit moment op het forum is te volgen.
Plaats reactie
brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

rondje 2014 met ms.Damsterdiep

Bericht door brons_ad » 31 okt 2014, 22:58

Zomerreis ms. Damsterdiep 2014

Met een appeltje in de ene en de riem van Lex in de andere hand loop ik ’s morgens op de wal. De dag is weer begonnen. Het kan half acht zijn, acht uur of misschien half negen, het kan in Groningen zijn, in Maastricht, in Musselkanaal, in Haarlem maar ook in Antwerpen, Leuven of Hasselt. Niet in een franse stad dit jaar maar Frankrijk loopt niet weg. Bij terugkomst aan boord komt de koffiegeur me meestal tegemoet en de bak eten voor Lex staat klaar, wat een leven!! We maken een plan voor deze dag, varen of blijven, boodschappen, huishouden, scheepsonderhoud? Het kan allemaal en soms moeten dingen ook. Varen is noodzakelijk maar de rest net zo goed. Half april zijn we aan deze reis begonnen, we willen alle provincies van Nederland zien en ook naar België.

Afbeelding
1. bij de sluis van Leidschendam

We beginnen met de Parksluizen en de route via Delft , de Kagerplassen en Hazerswoude-Rijndijk.. Een weekje Haarlem natuurlijk, het havengeld is daar helaas 30% omhoog gegaan, van € 89 naar € 115, een beetje een koude douche, zeker. Na Haarlem en Amsterdam gaan we naar de Vinkeveense Plassen. We kunnen die plassen alleen maar bereiken via een sluis vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal. We doen het graag, de plassen zijn leuk en daar krijgen we ook een paar dagen bezoek van Yfke en Quin, de Haarlemse kleinkinderen. Het weer is dan niet geweldig, veel wind en regen er wordt gelukkig wel een beetje gelopen, gezwommen en gezeild………….

Afbeelding
2. zeilen op de Vinkeveense Plassen

Afbeelding
3. pannenkoeken!!!

Na Vinkeveen willen we over Amsterdam en het IJsselmeer naar Friesland maar de wind is ons teveel, daarom varen we gewoon over de Amstel naar Gouda, over de Hollands IJssel naar Utrecht en over de Rijn via Wijk bij Duurstede en Wageningen naar de Gelderse IJssel. De wind is dan natuurlijk allang verdwenen……………

Afbeelding
4. doortocht Oudewater

Na goeie stops in Doesburg en Eefde gaan we naar Almelo, de woonplaats van mijn broer en schoonzus.
In Almelo hadden we eerder meningsverschillen met de havendienst over de hoogte van het liggeld, na een (moeizaam verkregen) herziening liggen we nu voor € 3 per dag (historisch schip!) in de haven. Toch leuk geregeld.

Afbeelding
5. haven Almelo

Het volgende belangrijke doel van deze trip naar het noorden is het natuurlijk de nieuwe verbinding tussen Emmen en Ter Apel: het nieuwe Veenkanaal. Een groot deel van de vroegere route is gebruikt en aangepast maar in Klazienaveen staan er flats op de oude bedding; er is dus een nieuw stuk gegraven met twee gloednieuwe sluizen. Dat deel heet het “Koning Willem-Alexanderkanaal”.

Afbeelding
6. Veenkanaal, nieuwe koppelsluis

Wat een geweldige toevoeging aan het toch al uitgebreide vaarwegenstelsel van Nederland, ook in het noorden kun je nu meer langere of kortere rondreisjes maken, wat een luxe en nog een leuk gebied ook.
De maximale scheepsmaat voor dat kanaal is 28 meter lang en 4.80 meter breed, wij zijn 4.74 meter breed dus dat gaat gewoon. En ja, dat blijkt als we door de smalste (en oudste) Turfsluis van de route varen, het gaat precies. De wrijfhouten moeten even weg en we wringen ons erdoor. Korte haakse bochten maken het manoeuvreren leuk en spannend, voor herhaling vatbaar dus…………….

Afbeelding
7. Veenkanaal, korte bocht

Na een aantal handbediende sluizen (………..ook in Nederland ) komen we in Musselkanaal voor deelname aan de “Snikkeweek”, waar ook historische schepen zoals het onze uitgenodigd zijn. De sfeer is goed maar het heeft weinig met historische schepen te maken. Leuk voor een keer, zeker omdat we (klein)kinderen te logeren krijgen. Ook omdat het klein, smal vaarwater is met veel bruggen en sluizen. Ons favoriete vaargebied, zal ik maar zeggen…….. En ik maak een lange fietstocht, oa. naar Bourtange.

Afbeelding
8. op de fiets naar Bourtange

Op 2 juni 2014 gaan we verder naar Hoogkerk en Groningen. De passage door Veendam is altijd leuk, 50 beweegbare bruggen en drie sluizen in het dorp. Én een ligplaats voor de nacht met water en stroom voor € 5

Afbeelding
9. doortocht Veendam

In Hoogkerk liggen we zes dagen langszij de “Op Hoop Van Zegen” van Claudia, Andrew en Em en de klipper ”Mark” van Bouke. In die klipper staat eenzelfde motor (BRONS 1D25) als in de “Damsterdiep”!! Iets anders van opbouw en achterstevoren maar in grote lijnen identiek. Jullie begrijpen dat er heel wat afgepraat is tussen de twee schippers………… En we wisselen wat materialen uit, altijd handig.
In Hoogkerk horen we dat Richard Hultink, de schipper van de “Käthe” na een lang ziekbed overleden is. We gaan met een afvaardiging naar de crematie in Amsterdam, een trieste dag.
Via De Poffert, bij Pieter en Nelleke waar we altijd zeer hartelijk worden ontvangen, varen we over de staande mastroute (oa. Zoutkamp, Lauwersmeer, Birdaard) naar Leeuwarden. We hebben een aantal prettige dagen bij Hester en Jef (oa.van de Klazina). Bijna heel Nederland is in de ban van het WK voetbal…………..

Afbeelding
10. WK 2014

Afbeelding
11. geweldige plek op de Fluessen

De drang om te varen slaat weer toe en we gaan via diverse ligplaatsen in Friesland en een prachtige oversteek over het IJsselmeer via Medemblik (wat een vurrukkulukku haring!!!), het kanaal Omval-Kolhorn en de sluis bij Nauerna (waar de brug over de kleine kolk open moet blijven tijdens de schutting) maar weer eens voor een paar dagen naar Haarlem. Amsterdam, de Vecht, Alphen ad Rijn, Merwedekanaal, Woudrichem, het gaat maar door. In Woudrichem komen Guus en Bas voor een aantal dagen aan boord, het is prachtig weer, er wordt uitgebreid met bootjes gespeeld, gezwommen en gefietst, geweldig!!!

Afbeelding
12. spele(vare)n

We brengen de mannetjes per Damsterdiep terug naar Breda. Met een “ommetje” over Den Bosch en Tilburg gaan we via het Wilhelminakanaal naar het Zoommeer en Bruinisse.
Op 9 augustus komen we door de drukste sluis van Nederland in Bruinisse. Iedereen schuift een beetje op en we kunnen met onze 25 meter er nog net bij. Nieuw water voor de Damsterdiep………… en nieuw weer ook, het waait en regent 14 dagen!!! Zelfs de houtkachel moet nog een paar keer branden.

Afbeelding
13. op de Grevelingen met Syrah

Het zoute water zorgt voor bruine dekken!! Maar het samen varen met de Syrah maakt alles goed gelukkig.
En Duko komt nog een paar dagen meevaren, heel fijn!!!

Afbeelding
14. sterke Duko

Na 14 dagen gaan we naar Tholen voor een paar zeer gastvrije dagen langszij de Boreas van Frits en Jelly. En op 26 augustus lopen we het Kattendijkdok van Antwerpen binnen. Ann gaat een paar dagen naar Nederland, Ruud en Lex blijven achter (rotweer en stinkwater). Wél gratis WiFi van de stad Antwerpen waar uitgebreid gebruik van wordt gemaakt.

Afbeelding
15. Kattendijkdok en MAS, Antwerpen

Een paar dagen later vervolgen we onze weg over het “kanaal van Schoten naar Dessel over Turnhout”. Leuk, eindelijk weer eens 9 sluizen achter elkaar!!! We bezoeken Turnhout, Lier, Mechelen, Leuven en Hasselt, allemaal leuk natuurlijk. Toeristische beschrijvingen sla ik maar over.

Afbeelding
16. drolgrap in Turnhout

Afbeelding
17. proost

Afbeelding
18. bankje in Hasselt

Via het Albertkanaal en het kanaal Bocholt –Herentals komen we weer in Nederland terecht en wel in Maastricht. Daar komen we op 22 september aan het dammetje tussen de bruggen liggen. Gratis zonder voorzieningen maar vlak bij het centrum, dat dan weer wel. We kennen drie van de vier schepen die daar liggen……………

Afbeelding
19. verstekeling

Na een paar geweldige, warme dagen in Thorn (schilderen!!) pikken we in Roermond mijn broer Hans op en varen (stops in Arcen en Mook) in drie dagen naar Den Bosch. Liggen boven sluis 0 natuurlijk. Aan alles komt een eind, ook aan dit prima vaarseizoen.
Onze geweldige ouwe BRONS heeft een open carter, evenals de keerkoppeling. De koelwaterpomp van de BRONS lekt een beetje koelwater. Alle lekvloeistoffen komen in de bilge terecht, die moet soms dus leeggemaakt worden. Dat levert in de loop van de reis een aardige hoeveelheid vaatjes op met afvalwater/olie.

Afbeelding
20. afvalvaatjes op voordek

Steden hebben tegenwoordig allemaal een milieupark. Jammer dat die alleen voor bewoners van die stad zijn en niet voor passanten (Dat gaat dmv legitimatie). In diverse steden (oa. Maastricht en Den Bosch) heb ik geprobeerd de overheid te bewegen mij eenmalig toe te laten om mijn troep netjes weg te kunnen brengen maar dat vinden ambtenaren maar niks. Het resultaat van dit gebrek aan medewerking staat op de foto. Dat wordt dus als we terug zijn in Rotterdam minstens twéé keer met de fietskar naar het milieupark aan de Keileweg fietsen……..
Deze prettige, mooie zomerreis sluiten we af met een weekje op de helling “Het Anker” in Hendrik-Ido-Ambacht. Niet alleen om het zout van de Grevelingen eraf te spoelen maar ook vanwege de keuringen van vlak en veiligheid. Alle schepen van 20 meter en langer moeten daar aan geloven. Onderwater zijn er (op één op te lassen klinknagel) geen problemen, de keuring voor het CvO (Certificaat van Onderzoek) levert een langer lijstje op: nóg een reddingboei met drijflicht, nóg een brandblusser extra, stickers hier en daar (niet allemaal even nodig, wat mij betreft). De boordlichten moet je vanuit de stuurhut kunnen zien branden. De roerstand moet je ook kunnen zien. Daar moet ik dus wat foeven voor verzinnen.

Afbeelding
21. toch weer Damsterdiep

Dinsdag 21 oktober wachten we hoog en droog op helling tot de storm over is en op woensdag 22 oktober 2014 varen we naar de Bierhaven in Rotterdam. Het is mooi geweest en we hebben heel wat om op terug te zien.
Enne, ik vergeet het echt niet: de cijfertjes.
Zomerreis 2014
2160 kilometer
322 draaiuren
126 sluizen
80 stopplaatsen
1950 liter dieselolie (wit helaas)
de pret en het genoegen zijn onbetaalbaar varen is noodzakelijk. het ga jullie allen goed, tot de volgende keer

Ruud, Ann en Lex, ms. Damsterdiep

Afbeelding
22. terug in Rotterdam


Naschrift Webmaster AD.
De verhalen van ms.Damsterdiep vind ik altijd weer fijn om te lezen en de vriendschap met Ruud en Anneke blijft heel fijn. Soms na lange tijd ontmoeten we elkaar weer zoals dit jaar op de Vinkeveense plassen waar ik met mslb Nostalgie (met Bronsmotor) even langs kon komen en bijpraten. Zoon Arie kon ms.Damsterdiep enige tijd later spotten toen hij op de brommer in de buurt ven Meerkerk was.
Ik hoop nog vaak te genieten van deze reislustige mensen.
Afbeelding
Afbeelding
----------------------------------------

Plaats reactie