Brons 6GV foto's

Het doel van dit stuk op het forum is het tonen van leuke foto's van Bronsmotoren.
Heeft u nog foto's die een plaatsje verdienen?
Plaats ze hier.
Helaas is er geen webruimte op het forum beschikbaar dus moeten de foto's elders op internet geplaatst worden. Gebruik uw eigen webruimte of sites zoals imageshack oid.
Mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag.
Plaats reactie
brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

Brons 6GV foto's

Bericht door brons_ad » 07 nov 2007, 21:36

De bronsmotoren zitten over de hele wereld en zo nu en dan komt er ook wel eens een vraag binnen.
Gegevens, onderdelen ed. , daar gaat het meestal over.
Vandaag kreeg ik een mailtje uit Nigeria van een tevreden klant!

-------------------------------
foto's van de twee Brons 6GV's uit 1969 aan boord van de "HD Bon Accord" in Port Harcourt, Nigeria.

Onze wtk's zijn nog steeds tevreden.

Vriendelijke groet,

Han Wonnink


Afbeelding

Afbeelding

Het gaat om een supplier "Bon Accord" ex. "Clearwater"
Motornummers 15314 en 15315, 450Pk bij 340rpm.
De motoren zien er nog netjes uit.

brons_ad
Site Admin
Berichten: 297
Lid geworden op: 30 jan 2006, 19:15

foto Bon Accord

Bericht door brons_ad » 08 nov 2007, 13:37

Via Peter Arendz kreeg ik de volgende foto om een indruk te krijgen van het schip:

Afbeelding

Han Wonnink schreef mij:
----
de oude namen zijn : "Decca Navigator" en "Clearwater", het schip is
nu bij ons in bareboat charter.

Op dit moment is ze bezig met duikwerkzaamheden voor Chevron, offshore
Escravos.
--------
Meer over het bedrijf vindt je op:

http://www.hydrodive-group.com/

Henk Huisman
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009, 11:41

Re: Brons 6GV foto's

Bericht door Henk Huisman » 13 sep 2013, 14:13

Dit schip is gebouwd bij Scheepswerf Appingedam v/h A. Apol cv te Appingedam.

Weetje: Thomas Rosenboom's roman de "DE NIEUWE MAN" is gebaseerd op de bovenvermelde A. Apol. Je vervangt de letter A door de B en je hebt Bepol de hoofdpersoon en werfeigenaar te Wirdum alwaar A. Apol cv z'n werf is begonnen!

CLEARWATER (2) De twee omdat het de opvolger was van een eerdere Clearwater voor dezelfde opdrachtgever.

BOUWJAAR 1969
BOUWNUMMER 208
PROEFVAART ..-12-1969
AFMETINGEN Loa 38.66 LI 38.40 B 8.62 H 3.51 Dg 2.99
VERPLAATSING Brt 294 Nrt 18
MACHINE 2 X 6 CILINDER v TWEETAKT BRONS DIESELMOTOR TYPE 6 GV (220X380)
15314 & 15315
VERMOGEN 2 X 450 pk
SNELHEID 12 KNOOP
ROEPSEIN ZFOI
KLASSE LLOYDS REGISTER LR: 6930659

1969 Clearwater J.B. BOSSCHER TE NASSAU (BAHAMAS)
1973 Decca Recorder DECCA NAVIGATOR Co Ltd. TE LONDEN (ENGELAND)
1979 Bon Accord ATTACUS INVESTMENTS Ltd. TE LONDEN (ENGELAND)
1993 Bon Accord McKEE SHIPPING Ltd. TE LONDEN (ENGELAND)
1997 Bon Accord J. McKEE & PARTNERS Ltd TE LONDEN (ENGELAND)
1999 Bon Accord J. McKEE & PARTNERS Ltd. TE NASSAU (BAHAMAS)

**
Dhr. Bosscher was een oud werknemer van Brons

Uit de geschiedenis van de werf;

CLEARWATER

Evenmin alledaags voor de werf was de bouw in 1963 van de hektrawler/sleepboot Clearwater voor opdrachtgever J.B. Bosscher te Dublin. Het ontwerp van dit vaartuig kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen "Appingedam" en de rederij, Shamrock Shipping Company te Dalkey in Ierland. De Clearwater kan als een voorloper van de later suppliers of bevoorradingsschepen voor de toendertijd sterk opkomende offshore-industrie worden beschouwd. De voormalige machinist van de Brons Motoren Fabriek, J.B. Bosscher, ontwikkelde het vaartuig, omdat de bevoorradingsschepen van Amerikaanse makelij op de Noordzee niet voldeden. Die suppliers namelijk waren secifiek gebouwd voor de ondiepe kustwateren van bijvoorbeeld Venezuela. Bosscher ging bij zijn ontwerp uit van een vissersschip dat ook voor de bevoorrading van de booreilanden zou kunnen zorgen. "Appingedam" bouwde vervolgens naar zijn inzichten een vaartuig dat voor de taken buitengaats was toegerust. In de praktijk echter bleek de Clearwater (1) te klein om optimaal te kunnen functioneren.

1964 Clearwater J.B. Bosscher te Dublin, Ierland
1967 Clearwater J.B. Bosccher te Nassau, Bahamas
1968 Clearwater In september 1968 gezonken voor Hoek van Holland en gelicht door WA van den Tak's Bergingsbedrijf.
Voor rekening van Tak is het schip bij "Appingedam" te Appingedam uitgebroken en opnieuw ingericht.
1969 Orca (30-05) W.A. van den Tak's Bergingsbedrijf N.V. te Rotterdam.
1971 Orca (16-04) Smit Tak Internationaal Bergingsbedrijf N.V. te Rotterdam
1971 Biber Interbergung GmbH te Hamburgm Duitsland
1973 Biber Ulrich Harms & CO GmbH te Hamburg, Duitsland
1976 Orca Smit Tak (Antilles) N.V. te Willemstad, Curacao
1977 Smit Malacca Smit International Sout East Asia Pty Ltd. te Panama
1977 Smit Malacca Smit International Shipping Investment Inc. te Nassau, Bahamas
1980 Smit Malacca Smit Internation Shipping Investment Singapore Pte Ltd. te Singapore
1985 Malacca Turner Overseas S.A. te Panama
1988 Malacca Goa Towage & Salvage Co Pvt Ltd. te Mumbai, India
01-2001 In India gesloopt

In ieder geval mag hieruit blijken welke de reden was dat er in 1969 een tweede Clearwater bij Scheepswerf Appingedam te Appingedam is gebouwd welke tevens het allerlaatste schip van deze werf was.


Gehinderd door de afmetingen van de Groeve sluis werd er samenwerking met anderen gezocht en gevonden.

1970 Scheepswerf Appingedam en Niestern Delfzijl bouwen gezamenlijk eerste schip
27-12-1973 Appingedam Niestern Delfzijl B.V. (Fusie)
1977 Niestern Sander (de naam Appingedam is komen te vervallen en de werf Sander is er bij gekomen)(Fusie)

Plaats reactie