Deutz-Brons
Deutz-Brons
Eén van de Brons-licentienemers was Deutz.
Wij hebben een (werkende) 4 cylinder Deutz-Brons type SBrMV 932 uit 1921/1922 in onze boot staan. Deze motor is in 1936 haar 'bakjes' kwijtgeraakt.
Voor verdere gegevens en foto's, zie: http://media.dorusrijkers.nl/album29
Ik moet eigenlijk eens nieuwe foto's gaan nemen.
Ik ben benieuwd of er via dit medium nog nieuwe eigenaren van Deutz-Brons'en opduiken.
Totnutoe zijn er in Nederland slechts een handvol bekend.
Veel informatie over de verschillende varianten van de Deutz-Brons zijn door Johan Harmeijer bijeengebracht. Ik verwacht dathij zich binnenkort wel hier bekend maakt.
Wij hebben een (werkende) 4 cylinder Deutz-Brons type SBrMV 932 uit 1921/1922 in onze boot staan. Deze motor is in 1936 haar 'bakjes' kwijtgeraakt.
Voor verdere gegevens en foto's, zie: http://media.dorusrijkers.nl/album29
Ik moet eigenlijk eens nieuwe foto's gaan nemen.
Ik ben benieuwd of er via dit medium nog nieuwe eigenaren van Deutz-Brons'en opduiken.
Totnutoe zijn er in Nederland slechts een handvol bekend.
Veel informatie over de verschillende varianten van de Deutz-Brons zijn door Johan Harmeijer bijeengebracht. Ik verwacht dathij zich binnenkort wel hier bekend maakt.
Ja Wybe, hier ben ik al.
De tomtom van Ad werkt verbazend goed.
Om maar met de deur in huis te vallen. Vandaag gaan kijken in een vervallen en enigzins vreemd opgebouwde boot. De eigenaar wist niet precies wat voor motor er in staat en heeft via een vriend gevraagd wat voor motor dit is. Aan de hand van de mondelinge beschrijving had ik het vermoeden dat het om een Deutz-Brons ging.
En jawel hoor, wel een kleintje maar geheel in orginele staat. Bediening, drukvat en keerkoppeling zijn compleet en orgineel. Slechts de kop van de perslucht compressor ontbreekt. De motor staat al jaren stil maar lijkt niet echt vast te zitten. Motor heeft altijd op koolzaadolie gelopen.
Ga de technische gegevens nog even opzoeken.
Wel erg leuk. Het schip ligt te koop, ik betwijfel of er belangstelling voor is, de motor is in ieder geval een museumstuk. Ik vermoed dat deze rond 1910 gebouwd is maar daar kom ik ook nog wel achter want ik heb het serienummer van de motor. Hierbij een fotootje.
Groeten, Johan H.
Binnenkort nog wel wat meer foto's enzo.
De tomtom van Ad werkt verbazend goed.
Om maar met de deur in huis te vallen. Vandaag gaan kijken in een vervallen en enigzins vreemd opgebouwde boot. De eigenaar wist niet precies wat voor motor er in staat en heeft via een vriend gevraagd wat voor motor dit is. Aan de hand van de mondelinge beschrijving had ik het vermoeden dat het om een Deutz-Brons ging.
En jawel hoor, wel een kleintje maar geheel in orginele staat. Bediening, drukvat en keerkoppeling zijn compleet en orgineel. Slechts de kop van de perslucht compressor ontbreekt. De motor staat al jaren stil maar lijkt niet echt vast te zitten. Motor heeft altijd op koolzaadolie gelopen.
Ga de technische gegevens nog even opzoeken.
Wel erg leuk. Het schip ligt te koop, ik betwijfel of er belangstelling voor is, de motor is in ieder geval een museumstuk. Ik vermoed dat deze rond 1910 gebouwd is maar daar kom ik ook nog wel achter want ik heb het serienummer van de motor. Hierbij een fotootje.
Groeten, Johan H.
Binnenkort nog wel wat meer foto's enzo.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:40
Deutz Brons
Ha jongens,
Bij ons in de werkplaats waar wij de Brons 2 EA aan het reviseren zijn word ook een 1 cyl. Deutz brons gereviseerd 20PK bakjesknapper uit 1922.
Bij ons in de werkplaats waar wij de Brons 2 EA aan het reviseren zijn word ook een 1 cyl. Deutz brons gereviseerd 20PK bakjesknapper uit 1922.
Onze motor
Uit het boek Patent-Brons van J. Vegter :
Halle Wybe,
Leuk zeg, die posters.
De laatste heb ik eerder gezien maar, dan net weer een beetje anders.
Het zal wel gebruikelijk geweest zijn om dezelfde plaatjes te gebruiken maar met andere tekst.
Betreft de motor welke op het plaatje afgebeeld is, dat is toch een vergelijkbare motor als welke in de Dorus Rijkers staat?
In ieder geval met cilinders welke los van het bovencarter staan.
Dat is dus de serie welke na 1920 is geproduceerd.
Ook de motor welke in de werkplaats van P staat is van na 1920.
Geweldig dat er toch weer een paar motoren boven "water" zijn gekomen.
Jan, bedankt voor je antwoord. Ik ken de situatie bij jouw motorenman.
Z'n koffie is erg lekker en hij heeft een mooi zitje achter.
Het is daar een gezellige boel op de zaterdag. Zeker als Willy van de Metje er is en Martijn van de Beatrix.
Als je er weer eens komt zou ik het erg leuk vinden als je 'm de groeten wil doen van mij.
Ik hoop dat hij de boekjes leuk vond welke ik aan hem gestuurd heb.
Bijgaand nog een foto van een 1 cilinder Deutz-Brons. Deze staat in het maritiem museum van Bremerhaven.
Groeten Johan H.
Leuk zeg, die posters.
De laatste heb ik eerder gezien maar, dan net weer een beetje anders.
Het zal wel gebruikelijk geweest zijn om dezelfde plaatjes te gebruiken maar met andere tekst.
Betreft de motor welke op het plaatje afgebeeld is, dat is toch een vergelijkbare motor als welke in de Dorus Rijkers staat?
In ieder geval met cilinders welke los van het bovencarter staan.
Dat is dus de serie welke na 1920 is geproduceerd.
Ook de motor welke in de werkplaats van P staat is van na 1920.
Geweldig dat er toch weer een paar motoren boven "water" zijn gekomen.
Jan, bedankt voor je antwoord. Ik ken de situatie bij jouw motorenman.
Z'n koffie is erg lekker en hij heeft een mooi zitje achter.
Het is daar een gezellige boel op de zaterdag. Zeker als Willy van de Metje er is en Martijn van de Beatrix.
Als je er weer eens komt zou ik het erg leuk vinden als je 'm de groeten wil doen van mij.
Ik hoop dat hij de boekjes leuk vond welke ik aan hem gestuurd heb.
Bijgaand nog een foto van een 1 cilinder Deutz-Brons. Deze staat in het maritiem museum van Bremerhaven.
Groeten Johan H.
Johan H. schreef:Betreft de motor welke op het plaatje afgebeeld is, dat is toch een vergelijkbare motor als welke in de Dorus Rijkers staat?
In ieder geval met cilinders welke los van het bovencarter staan.
Dat is dus de serie welke na 1920 is geproduceerd.
Precies, de S Br M 9-serie.
Daarvoor zijn er in elk geval de Serie 5 en Serie 7 geweest is me gebleken uit jouw dokumentatie.
Jan Vegter spreekt in zijn boek Patent-Brons van 2 modellen.
Het 2e model wel in 3 uitvoeringen: 12, 16 of 20 pk per cylinder.
De 12 pk-versie met 1 of 2 cylinders
De 16 pk-versie ook met 1 of 2 cylinders
De 20 pk-versie met 2, 3 of 4 cylinders.
Het eerste model, uit 1907, zou met 1 t/m 4 cylinders geleverd zijn, van 6 t/m 120 pk.
Dat laatste , 120 pk, lijkt me erg veel. De latere 9-serie met 4 cylinders leverde immers maar 80 pk.
Bijgaand nog een foto van een 1 cilinder Deutz-Brons. Deze staat in het maritiem museum van Bremerhaven.
Ach, fraai. Ik was daar vorig jaar, maar heb vergeten de motor te fotograferen. Ik was daar met 2 familieleden die maar matig in deze afdeling ge-interesseerd waren. Dus dan ben je het zo voorbij.
Heb jij nog gevraagd of ze daar info over deze motor (en handleidingen e.d.) hebben ?
Over de bouw van de Dorus heb ik ze gemaild en keurig antwoord gekregen.
Wellicht hebben ze zelfs interesse in kopie-en van jouw dokumentatie.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27
1 cilinder Deutz-brons
Ik heb geen idee hoever de restauratie van deze motor is maar de echte kenners zullen dat wel weten.
Wat voor type is het precies en hoeveel Pk?
op de onderstaande foto kunnen we het verstuiverbakje goed zien.
Wat voor type is het precies en hoeveel Pk?
op de onderstaande foto kunnen we het verstuiverbakje goed zien.
Re: 1 cilinder Deutz-brons
misterbrons schreef:Ik heb geen idee hoever de restauratie van deze motor is maar de echte kenners zullen dat wel weten.
Wat voor type is het precies en hoeveel Pk?
Volgens mij is het een Deutz (S)BrME model 9.., 20 pk. Dezelfde als die waarvan hierboven een tekening van een vier-cylinder staat.
Waar staat/stond deze motor Ad ?
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 22:40
Deutz Bronsmotor
Ha Wiebe en Johan,
Ik weet nog een 2 cylinder Deutz Brons, ik geloof een verdieselde maar die staat vast en mist een paar onderdelen. telnr. 0650212126.
Jongens de groetjes van,
Jan vd Bent
opd Beatrix
Ik weet nog een 2 cylinder Deutz Brons, ik geloof een verdieselde maar die staat vast en mist een paar onderdelen. telnr. 0650212126.
Jongens de groetjes van,
Jan vd Bent
opd Beatrix
Deutz Brons in Dorus Rijkers
Ik wil graag op dit forum ook aandacht vragen voor de oude motorreddingsboot Dorus Rijkers uit Den Helder.
Wybe is ook lid van dit forum.
Al jaren zijn ze bezig om de opknapbeurt voor elkaar te krijgen en momenteel is er al veel voortgang om deze reddingsboot te behouden voor het nageslacht.
De totale restauratie gaat zo'n 25.000 euro kosten en dat geld is nog niet allemaal in de kas aanwezig. Mischien kunnen we allemaal eens een gift storten of donateur worden? (giro 4508102 tnv. pennm. Dorus Rijkers in Den Helder)
Ook het aanbieden van hulp of diensten is natuurlijk mogelijk, neem gerust contact op met Wybe.
Kijk in ieder geval ook eens op de website:
http://www.dorusrijkers.nl
Op het forum bij de Dorus Rijkers is de restauratie goed te volgen.
http://www.dorusrijkers.nl/forum/read.php?2,1097
Als laatste in dit bericht nog een foto van de Deutz-Brons motor, op zich al een uniek object.
Help Wybe en Rinus om deze klus te klaren.
Wybe is ook lid van dit forum.
Al jaren zijn ze bezig om de opknapbeurt voor elkaar te krijgen en momenteel is er al veel voortgang om deze reddingsboot te behouden voor het nageslacht.
De totale restauratie gaat zo'n 25.000 euro kosten en dat geld is nog niet allemaal in de kas aanwezig. Mischien kunnen we allemaal eens een gift storten of donateur worden? (giro 4508102 tnv. pennm. Dorus Rijkers in Den Helder)
Ook het aanbieden van hulp of diensten is natuurlijk mogelijk, neem gerust contact op met Wybe.
Kijk in ieder geval ook eens op de website:
http://www.dorusrijkers.nl
Op het forum bij de Dorus Rijkers is de restauratie goed te volgen.
http://www.dorusrijkers.nl/forum/read.php?2,1097
Als laatste in dit bericht nog een foto van de Deutz-Brons motor, op zich al een uniek object.
Help Wybe en Rinus om deze klus te klaren.