afstellen stationair toerental.

Voor afstellingen zijn meer gegevens nodig dan in de handleiding van de motor staat.
Veel gegevens zijn beschikbaar als u dat kenbaar maakt. Verder zijn er eigenaren die een eenvoudiger manier hebben voor reparatie, schoonhouden en dergelijke van hun motor. Dit forum is uitermate geschikt om deze zaken uit te wisselen.
Plaats reactie
seagull
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2008, 19:36

afstellen stationair toerental.

Bericht door seagull » 30 jan 2008, 20:33

Beste .......
Bij onze 1 cil. 25pk brons (1914) in gemaal de Velserbroek hebben we een probleem met de afstelling van het toerental. Omdat de motor niet belast kan draaien en alleen bij open dagen gestart wordt zou het mooi wezen als hij een regelmatig toerental zou lopen in het begin deed hij dit redelijk maar het wordt steeds slechter de regelateur is wel gemonteerd maar of de werking juist is weet ik niet Misschien is er iemand die wil assisteren bij het afstellen van de regelateur, tips zijn natuurlijk ook welkom. Het gemaal wordt draaiende gehouden door vrijwilligers en is te zien op http://www.velserbroek.gemaal.nl
vriendelijke groet Martin.

misterbrons
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 feb 2006, 11:27

Re: afstellen stationair toerental.

Bericht door misterbrons » 31 mar 2008, 21:34

Op zaterdag 22 maart zijn Johan en ik samen langs geweest bij het gemaal.
In onze verzameling zit een vrijwel identieke motor en wij wilden wel kijken of we de afstelling goed konden krijgen.
De regelateur in combinatie met de brandstofregelnaald stond inderdaad niet goed.
Er kwam nl. veel te veel brandstof in het verstuiverbakje terecht.
Na het secuur afstellen kon machinist Paul hem gaan starten en zowaar bleef de motor prachtig mooi draaien.

Afbeelding
Eerst afstellen.

Afbeelding
daarna proefdraaien.

Petervk
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2019, 20:03

Re: afstellen stationair toerental.

Bericht door Petervk » 13 mei 2019, 20:29

Ik heb een vergelijkbaar probleem. In de molen die ik beheer staat een 25 pk 1 cylinder uit 1916. Door klachten van de buren ivm roet heeft de motor 15 jaar niet gedraaid. We mogen nu enkele keren per jaar draaien op open dagen van de gemeente. Gisteren voor het eerst weer gedraaid nadat we de olie vervangen hadden en wat ander onderhoud. Om het roetprobleem zo klein mogelijk te maken hebben we de oude diesel vervangen door GTL. De motor heeft heel even goed gelopen, maar bij het opwarmen ging hij steeds harder lopen. We hebben een keer moeten stoppen om de koelwaterpomp aan de gang te krijgen. Daarna heeft hj nog even gelopen en toen begon die te hollen. Ik heb hem elke keer in de uitloopstand getrokken en geprobeerd de afstelling van de naald aan te passen, maar ik kon het hollen niet stoppen. Nu is het mij niet helemaal duidelijk welke kant je uit moet verstellen en of alles wel in goede conditie is. De naald gaat wel op en neer, maar niet uitermate soepel.
Ik zoek eigenlijk een goede beschrijving van hoe je de verstuiverbak en de regulateur moet afstellen en eventueel reviseren. Kan iemand mij daar aan helpen?

Petervk
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2019, 20:03

Re: afstellen stationair toerental.

Bericht door Petervk » 13 mei 2019, 20:30

Ik heb een vergelijkbaar probleem. In de molen die ik beheer staat een 25 pk 1 cylinder uit 1916. Door klachten van de buren ivm roet heeft de motor 15 jaar niet gedraaid. We mogen nu enkele keren per jaar draaien op open dagen van de gemeente. Gisteren voor het eerst weer gedraaid nadat we de olie vervangen hadden en wat ander onderhoud. Om het roetprobleem zo klein mogelijk te maken hebben we de oude diesel vervangen door GTL. De motor heeft heel even goed gelopen, maar bij het opwarmen ging hij steeds harder lopen. We hebben een keer moeten stoppen om de koelwaterpomp aan de gang te krijgen. Daarna heeft hj nog even gelopen en toen begon die te hollen. Ik heb hem elke keer in de uitloopstand getrokken en geprobeerd de afstelling van de naald aan te passen, maar ik kon het hollen niet stoppen. Nu is het mij niet helemaal duidelijk welke kant je uit moet verstellen en of alles wel in goede conditie is. De naald gaat wel op en neer, maar niet uitermate soepel.
Ik zoek eigenlijk een goede beschrijving van hoe je de verstuiverbak en de regulateur moet afstellen en eventueel reviseren. Kan iemand mij daar aan helpen?

Plaats reactie